Beginnen met klimmen

Beginnen met indoorklimmen – alle informatie die je nodig hebt

Klimmen, Klimmen in Nederland

Daar zijn we dan, je wilt beginnen met klimmen of bent misschien al een tijdje bezig met boulderen. Het lijkt je wel iets om ook die hoge muur op te klimmen maar je weet even niet waar je moet beginnen. Ik dit artikel neem ik je mee op dat avontuur en vertel ik je waar je moet beginnen als je wilt gaan beginnen met (indoor)klimmen.

Wat is klimmen

Ik denk dat je je antwoord op de bovenstaande vraag al wel weet anders was je niet hier. Maar toch nog even een kleine uitleg voor de mensen die op dit artikel komen zonder dat ze daar naar op zoek waren. Veel mensen kennen natuurlijk klimmen wel en denken daarbij vaak al aan hoge bergen en steile wanden. Dit klopt ook wel maar klimmen kan ook een stuk dichterbij huis. Zo heb je tegenwoordig ontzettend veel klimhallen in Nederland.

In dit artikel maak je kennis met de term klimmen en specifiek over het klimmen waarbij je echt de hoogte in gaat. Boulderen kennen vele misschien ook wel maar wil je daar meer over weten dan kan je dit artikel over ‘wat is boulderen‘. Bij deze term klimmen hebben we het echt over het deel van klimmen waarbij je een touw gebruikt en iemand die je zekert. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op zoals solo klimmen of klimmen met een automatisch zekerapparaat maar daar gaan we het hier niet over hebben.

Waar is klimmen goed voor

Bij klimmen gebruik je je lichaam en ook spieren en pezen die je niet dacht te hebben. Zelf vind ik klimmen een combinatie tussen puzzelen want je bent echt bezig met te kijken welke route naar boven het beste is, welke stap moet je zetten dus hoe kun je het beste je voet neerzetten. Daarnaast maakt kracht en versoepeling van je lichaam die combinatie compleet. Ik merkte na een aantal keer klimmen al gelijk dat ik sterker was geworden en dat ik minder last heb van rugpijn. Verder is het ook een erg gezellige en sociale sport.

Beginnen met klimmen

Als eerste kan je niet gaan klimmen zonder enige kennis. Klimmen is niet een sport die je zomaar even doet. Klimmen is veilig minst je het goed doet en daarvoor moet je een cursus volgen.

Introductiecursus

Lijkt klimmen jou ook zo gaaf maar weet je niet helemaal of dit echt iets voor jou is, ga dan een introductiecursus doen. Ik deed dat eerst ook en was gelijk verkocht. Tijdens deze introductieles leer je een aantal basisdingen en mag je klimmen. Dit doe je onder toeziend oog van een professional. Ik deed mijn introductiecursus bij Mountain Network in Dordrecht.

Toprope cursus

Ben je net als ik gelijk verslaafd geraakt aan het klimmen dan is de volgende stap om een toprope cursus te nemen. Deze is verplicht in Nederland om zelfstandig te mogen klimmen in één van de klimhallen in Nederland. Tijdens de toprope cursus leer je alles wat je nodig hebt om op een veilige manier te klimmen. Van het zekeren tot aan het vallen (want tsja dat kan ook gebeuren) en wat je bijvoorbeeld moet doen als je buiten adem raakt als je op 10 meter hoogte hangt. Maar ook de speciale knoop en de partnercheck leer je hier. Het echt klimmen leer je pas als je ook daadwerkelijk na het behalen van je cursus veel gaat klimmen.

Indoor voorklimmen en outdoor voorklimmen

Zelf heb ik kort na de toprope cursus ook de indoor voorklimcursus gedaan. Deze is niet noodzakelijk voor het toprope klimmen. Heb jij nou uiteindelijk de ambitie om buiten te gaan klimmen dan is de eerste stap een indoor voorklimcursus om uiteindelijk de voorklimcursus (single pitch en multi pitch) buiten te mogen doen.

Wat heb je nodig om te klimmen

Er zijn een aantal dingen die je nodig hebt om te kunnen en mogen klimmen. Zonder deze elementen is of klimmen niet mogelijk of het gaat moeilijker.

Klimgordel

Een klimgordel is een item dat je nodig hebt, want zonder klimgordel kun je niet zekeren en niet klimmen. Een klimgordel is een gordel die om benen en je middel zit. Hoe je deze precies gebruikt leer je tijdens de cursus. Zelf heb ik klimgordel Rock Blauw van Decathlon en dit is een goed klimgordel om mee te beginnen.

Let wel op dat je een klimgordel past. Elk lichaam is anders. Zelf vind ik een klimgordel met goede en wat bredere beenlussen (zit- of heupgordel) wat fijner.

Klimschoenen

Dit is een item dat je eigenlijk nodig hebt maar wat niet altijd iedereen draagt. Ik zie namelijk genoeg mensen op gympen klimmen maar ik kan je vertellen dat dit echt niet fijn is, vooral niet als je wat moeilijkere routes gaat klimmen.

Klimschoenen heb je in verschillende soorten. Ik zelf heb momenteel de La Sportiva Tarantula blauw en is een goede beginner klimschoen. Ga je moeilijkere routes doen dan kan je overgaan op de wat agressiever klimschoenen. Pas altijd je klimschoenen en zorg dat ze goed aangesloten zitten. Klimschoenen hoor je wat kleiner te nemen dan je daadwerkelijke maat.

Zekerapparaat en karabiner

Deze twee items gaan eigenlijk niet los van elkaar. Je hebt ze beide nodig om te kunnen zekeren. Hierin heb je ook veel verschillende mogelijkheden. Zo heb je de GriGri, de Smart en een Tuber. Dit zijn een beetje de veel voorkomende zekerapparaten maar ze kunnen ook een andere naam hebben (bv merknaam). Zelf heb ik een Tuber omdat ik dat het fijnste vindt zekeren. Wel raad ik aan om altijd advies in te winnen bij de cursus en/of bij de klimwinkel.

Een karabiner heb je ook weer in verschillende mogelijkheden. Zelf heb ik er eentje met een beveiligde kliksluiting. Maar je hebt ze ook met een draaifunctie. Kijk waarvoor je ze wilt gebruiken en vraag welke het beste bij jou klimactiviteit past.

Bij de toprope cursus krijg je ook alle informatie over het bovenstaande. Je gaat ook met alle drie de verschillende zekerapparaten zekeren en voelt daarbij gelijk welke voor jou het beste werkt.

Pofzak met magnesium

Je ziet het al snel in de klimhal dat er verschillende klimgrepen onder de witte poeder zitten. Vele gebruiken dit om meer grip op de grepen te hebben. Het droogt je handen uit en zorgt dat je minder zweet. Je hebt verschillende soorten maar zelf gebruik ik de magnesium van Mammut (die plakt niet).

Als je van het boulderen afkomt dan ken je natuurlijk wel de magnesium maar deze zit dan vaak in een grote boulderpofzak. Bij het klimmen is dit rete onhandig en daarom gebruikt men bij het klimmen een kleinere pofzak die je aan je lichaam hangt. Je hebt daarin ook weer verschillende varianten. Je kunt de pofzakken nemen die verstevigd zijn, staan dan recht op of de zachtere. Zelf heb ik een pofzak van 8Bplus en het lijkt net of ik een klein monstertje op mijn heupen mee draag haha.

Cursus gedaan? Zoek een klimmaatje

Je hebt eindelijk die toprope cursus achter de rug en nu is het echt tijd om te gaan klimmen. Het advies luidt altijd, ga zoveel mogelijk klimmen. Zo heb je natuurlijk wel iemand nodig om zoveel mogelijk mee te gaan klimmen. Dit is gelukkig best wel makkelijk op te lossen:
Zo heb je bij veel klimhallen de mogelijkheid om deel uit te maken van een klimapp (op Whats App vaak). Hierin zitten eigenlijk allemaal mensen die een klimmaatje zoeken. Ik zelf zit ook in zo’n app en ga regelmatig klimmen met iemand uit die app.
Vraag of je medecursisten willen samen klimmen naar de cursus. Zo heb ik een vriendin aan de klimcursus overgehouden en gaan we regelmatig samen op pad.
Kijk in je omgeving of er mensen al klimmen of inspireer mensen om ook te gaan klimmen.

Welke klimniveaus zijn er

Dit hangt een beetje af van het land, de hal en de routebouwer. Zo heb ben ik gaan klimmen in Antwerpen bij Klimhal Wallstreet en daar haalde ik met gemak een 5A, 5A+ en een 5B terwijl ik bij Mountain Network met sommige 5A en 5B veel moeite heb.

Maar in Nederland loopt het eigenlijk van 3 tot 8/9. Bij 3 beginnen is makkelijk en naarmate je hoger gaat wordt het moeilijker. Dus ook een 5C is moeilijker dan een 5A. Ook komt er meer techniek kijken als je hoger in de niveaus gaat klimmen.

Bij de meeste klimhallen in Nederland staat er onderaan bij het begin van de route een bordje met het niveau erop. Op de app van Toplogger kun je ook zien hoe andere klimmers de route beoordelen.

Houdt bijvoorbeeld rekening met het deel dat de niveaubepaling in Frankrijk al anders loopt dan hier in Nederland of Duitsland.

Nog een aantal tips voor de beginnende klimmer

  • Zorg dat je rustig begint. Je hoeft niet gelijk te top te bereiken. Ik weet dat dit een tof gevoel is (been there) maar forceer het niet. Je lichaam moet wennen (vooral je handen en onderarmen) en het moet natuurlijk ook om het plezier gaan. Overwinningen zitten in de kleine uitdagingen.
  • Je benen zijn sterker dan je armen. In het begin (ik maakte ook die fout) ga je al snel klimmen met ingetrokken armen (T-rex armen) en ben je geneigd om je zelf op te trekken. Als je meer vanuit je benen werkt dan heb je dus ook minder de van je kracht je armen nodig. En langere armen zijn minder vermoeiend dan ‘ik trek mezelf op armen’.
  • Lees vooraf de route. Ik geef toe dat ik ook niet de hele route ga onthouden maar het eerste stuk al een beetje weten is al fijn. Als ik het halverwege de route kwijt ben, vraag ik even om een ‘block’ (leer je in de cursus) of ga ik ergens stabiel staan en lees ik opnieuw de route.
  • Kijk waar je je voeten neer zit. In het begin ben je geneigd om als een malle naar boven te klimmen. Het is belangrijk om de rust te pakken en geleidelijk naar boven te gaan. Kijk waar je je voeten plaatst en doe het stap voor stap.
  • Indraaien…dit is niet gelijk iets wat nodig is bij een niveau 3 of 4 klimroute maar ga je hoger klimmen dan ga je hier te maken mee hebben. Het is een zeer belangrijke klimtechniek en deze leer je het beste door te doen, advies te vragen of mee te doen aan een techniekcursus.
  • Klim met mensen die hoger dan jou klimmen. Ik heb gemerkt dat klimmen niet uitmaakt op welk niveau je klimt maar dat het wel fijn is om met iemand te klimmen die hoger klimt kwa niveau. Ze vinden het leuk om tips te geven. Ik heb er iig erg veel van geleerd.
  • Kijk en leer! Echt, dit is zo waardevol. Ontzettend veel geleerd van filmpjes op Youtube of gewoon van iemand in de klimhal die aan het klimmen is.
  • Partnercheck! Oke, dit is niet zozeer een techniek tip maar wel iets wat je er in moet knallen. Doe die partnercheck. Het gaat om jullie veiligheid.

Kijk uit klimmen is verslavend!

Toen ik eenmaal klaar was met de toprope cursus was ik zo’n drie keer per week in de klimhal te vinden. Ik vond en vind het nog steeds echt geweldig en werkt het echt verslavend. Zoals ik vele moet geloven dan is mijn antwoord JA. Het is niet dat ik niet zonder kan maar ik merk elke keer dat ik weer zin heb om mezelf meer uit te dagen en nieuwere routes te proberen.

Er gaat veel van je tijd in zitten en ik blok momenteel ook echt dagen zodat ik kan gaan klimmen. Ik sla hier gerust een avond biertjes drinken met vrienden voor over. Ook merk ik dat ik beter in mijn vel zit en minder last heb van rug- en gewrichtsklachten. Ik heb artrose en sinds het klimmen geen last meer van gehad. Het kan toeval zijn maar ik geloof ook dat mijn lichaam sterker wordt en ik daardoor beter de klappen van de artrose kan opvangen.

Gemsenweg Mannlichen Zwitserland

Hoi, ik ben Diana en ben dol op reizen en avonturen. Op Stripe Away deel ik  o.a. outdoor belevenissen, praktische tips, uitgebreide reisgidsen en verhalen met een persoonlijk tintje. De natuur is mijn favoriete omgeving en als ik daar niet uithang dan ben ik te vinden in een toffe hotspot of fijn thuis op de bank met mijn twee katten.

LEES MEER

VOLG JIJ STRIPE AWAY AL OP INSTAGRAM

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.