Rijden over het autostrand in Rømø | Denemarken

Denemarken

Rømø, een Deens Waddeneiland dat kleiner is dan het Nederlandse Waddeneiland Texel maar met wel één van de breedste zandstranden in Europa. Dit strand bergt nog een ander groot geheim en dat is dit strand op Rømø een speciaal autostrand heeft. Je mag hier dus met je auto of camper over het strand rijden en zo gaan genieten van een heerlijke stranddag. Kom ik neem je mee op dit mini avontuur in Denemarken.

Het Deense Waddeneiland Rømø

Denemarken heeft in totaal vijf waddeneilanden en daarvan zijn er drie bewoond: Rømø, Mandø en Fanø. Wij gingen een dagje op pad op het Deense Waddeneiland Rømø. Het is een klein eiland dat gemakkelijk in één of twee dagen verkend kan worden. Zo kun je naar één van de dorpjes op het eiland gaan of ervoor kiezen om een heerlijke wandeling te maken. Maar waar Rømø echt om bekend staat is het autostrand waar dus auto’s en campers op het strand mogen rijden.

Autostrand Romo Denemarken

Met je auto of camper het strand op

Na een 10 kilometer lange rit over de dijk, rijden we rechtdoor richting de andere kant van het eiland. Na een kilometer of vijf komen we aan bij een klein dorpje. Het is een grote toeristische trekpleister en overal zien we vakantiehuizen en toeristenwinkels. We rijden dit dorp in een ruk voorbij en een paar seconde later duiken de duinen op.

Ik kan mijn blijdschap niet inhouden als we het strand zien. Een dikke glimlach op mijn gezicht want over een paar meter rijden we hier legaal het strand op. Ja, mensen je mag hier dus gewoon het strand op rijden.

Ik neem wat gas terug en voordat ik het weet rij ik met onze auto over het strand. Dit is echt zo’n onwerkelijk gevoel. Het is niet echt in woorden te omschrijven maar dit is echt zo ontzettend gaaf. Al jaren wil ik naar Burning Man in Amerika en even waan ik me daar. Dit wel zonder muziek en dj’s maar wel met campers en al.

Autostrand Romo Denemarken

Campers en auto’s op een rijtje

Wij rijden een flink stuk over het strand en zien rijen met campers en auto’s opgesteld staan. Sommige hebben hun hele hebben en houwen bij en zitten heerlijk te genieten van een lunch. Wij speuren naar een goed plekje en besluiten na een paar minuten om onze auto te parkeren.

Het leek druk maar eenmaal geparkeerd hadden we meer dan genoeg ruimte. We hadden stoeltjes mee genomen en een dekentje. Het genieten kon beginnen! We liepen met de hondjes die ook welkom zijn op dit strand richting het water. Overal liggen schelpen en we spotten ook een paar zeesterren.

Na een uurtje of 3 doorgebracht te hebben op dit geweldige strand is het tijd om Rømø verder te gaan ontdekken. We wisselen nog even om zodat iedereen over het strand kan rijden en daarna nemen we afscheid.

Let op

Rijden over het strand is geweldig maar voordat je het weet zit je vast. Let ondanks je blijdschap goed op. Meestal zie je al een rij met campers en auto’s staan, ga dan zelf ook niet verder dan die lijn. Parkeer niet in te los zand en rij rustig. Je deelt het strand immers met vele anderen. Houd er ook rekening mee dat dit een speciaal autostrand is, andere delen van het lange strand zijn verboden voor auto’s.

Leuke activiteit op Rømø

Een leuke maar bijzondere activiteit. We hebben iedere minuut genoten. Later kregen we te horen dat het zandstrand in Rømø niet het enige autostrand van Denemarken is en dat er dus meerdere zijn. Super leuk maar ook handig voor iemand die in een rolstoel zit bv. Wij gaan zeker de andere stranden ook nog ontdekken maar voor nu moeten we het doen met de mooie herinneringen van dit autostrand.

Zou jij ook een ritje met je auto of camper over dit autostrand op Rømø willen maken?

Misschien vind je dit ook wel interessant

Bosbergtoren Appelscha

Hoi, ik ben Diana en ben dol op reizen en avonturen. Op Stripe Away deel ik  o.a. outdoor belevenissen, praktische tips, uitgebreide reisgidsen en verhalen met een persoonlijk tintje. De natuur is mijn favoriete omgeving en als ik daar niet uithang dan ben ik te vinden in een toffe hotspot of fijn thuis op de bank met mijn twee katten.