Als je niet zo als mij heerlijk kunt slapen in het vliegtuig dan is een lange vlucht best lastig. Natuurlijk is het geen pretje om te slapen, meestal rechtop en met gratis geluid om je heen. Met deze 10 tips gaat het jou beter lukken om wel te slapen in het vliegtuig.

Sluit jezelf volledig af

1. Draag een oogmasker

Jup, een oogmasker. Het fijne aan een oogmasker is dat het donker word. Ik zelf heb moeite met slapen als er teveel licht om mij heen is. Tegenwoordig krijg je bij veel vluchten een oogmasker maar zelf neem ik er altijd eentje voor de zekerheid mee. Niks is namelijk vervelender dan iemand met een fel licht een boek wilt lezen of toch van dat ene uitzicht wilt genieten en het raampje open doet. Hoppa gratis een bak met licht.

2. Oordoppen

Een ding zal het in het vliegtuig niet zijn: stil. Er is altijd wel geluid. Of het nou de motoren of een huilende baby. Ze zullen nooit helemaal verdwijnen. Daarom is een setje oordoppen geen overbodige luxe. Je hebt verschillende soorten. Wat ik ook vaak doe als ik oordoppen ben vergeten is mijn muziekoordoppen in. Scheelt toch een beetje geluid.

Of ga voor deze oplossing: een koptelefoon met noise cancelling. Ideaal voor als je je echt aan elk geluid irriteert.

Draag goede kleding

3. Draag comfortabele kleding

Niks is vervelender als kleding dat irriteert. Doe dus niet een te strak zittende broek aan of slippers. Vooral met slippers zul je snel koude voeten krijgen. Ook trek ik altijd een vest aan die net iets te groot is. Je kan je dan lekker in nestelen. Dus je mouwen kan je over je handen heen trekken als deze te koud worden.Liefs nog een vest met een capuchon zodat je jezelf helemaal kunt afsluiten.

4. Draag laagjes

De ene keer is het te koud en dan is het weer te warm. Trek dus laagjes kleding aan zodat je je kan kleden om de temperatuur in het vliegtuig. Want door kou val ik echt niet in slaap.

5. Neem extra paar sokken mee

Als we het dan toch over koude voeten hebben. In het vliegtuig kan het behoorlijk koud worden en je voeten bevriezen dan vaak als eerste. Neem dus een extra maar sokken mee zodat je warme voeten hebt.

Help je lichaam in slaap te vallen

6. Kijk een film of ga lezen

De meeste vliegtuigen hebben tegenwoordig een scherm in de stoel voor je. Zelf word ik altijd slaperig als ik een film kijk. Ook met het lezen van een boek of krantje kan je, je lichaam helpen om in slaap te vallen.

7. Drink geen alcohol of cafeïne

Je zou denken dat je van alcohol in slaap valt maar dit geld lang niet voor iedereen. Oké, meestal na een aantal slokje wordt je slaperiger maar juist door die alcohol wordt je na een aantal uur weer wakker. En cafeïne daar weten we allemaal wat het doet met je lichaam, het houd je wakker. Vermijd voor als je echt wilt slapen deze dranken.

8. Slaapwekkende muziek

Tegenwoordig kan je goede slaapwekkende muziek lijsten downloaden op Spotifly. Als je ze eenmaal hebt gedownload kan je dus offline naar muziek luisteren (je hebt wel een abbo nodig, anders hoor je alsnog reclame)

9. Gebruik medicatie

Misschien niet de beste oplossing want we willen allemaal zo weinig mogelijk extra medicatie in ons lichaam. Ook het nadeel is dat medicatie je slaapritme kan verstoren. Wil je dus geen slaapmedicatie gebruiken maar wel hulp bij het inslapen, gebruik dan Melatonine. Dit is vrij bij de drogist te verkrijgen en geeft je een extra boost. Iedereen maakt Melatonine aan als het tijd is om te gaan slapen en dat gebeurd meestal als het donker is. Dit pilletje geeft je dus extra Melatonine.

Maak het jezelf comfortabel

10. Kies zelf je stoel

De beste plek om goed in slaap te vallen is de plek bij het raam. Niemand hoeft je te storen als ze naar de wc moeten. Niks is vervelender dan uit dromenland te moeten komen omdat iemand nodig moet plassen. Wel moet jij andere storen als jij moet plassen.

11. Zorg voor een goede (nek)kussen

Tegenwoordig heb je bij veel vliegtuigen een soort van neksteun in je stoel. Toch is deze niet zo fijn. Meestal eindig je met een stijve nek. Ik neem altijd een opblaasbaar nekkussen mee en een kleine kussen van de Decatlon. Dat klein kussen gebruik ik ook vaak als rugopvulling in de stoel. Heb zelf een holle rug. Dus dit geeft extra steun.

12. Maak gebruik van het tafeltje

Het tafeltje is er niet alleen maar voor het eten op te vangen maar kan ook heel goed als steun voor een bepaalde slaaphouding gebruikt worden. Slaap je graag op je buik of weet wil je een andere houding dan is dit de perfecte oplossing. Zorg er dan wel voor dat je een extra tas bij hebt waar je bijvoorbeeld extra kleding in hebt zitten. Hiervan maak je dan een soort kussen waarop je kan steunen.

13: Doe je riem vast

Je riem constant vast hebben wordt geadviseerd en is raadzaam om dat ook te doen. Is er turbulentie dan moeten ze kunnen zien dat jij je riem vast hebt. Kunnen ze dat niet zien dan moeten ze je wakker maken. En ja ik heb een keer door turbulentie geslapen.

14: Geef aan dat ze je niet moeten storen

Tijdens een vlucht kreeg ik een oogmasker met daarop twee kanten waaruit ik kon kiezen. Op een kant stond: ik wil eten. Op de andere kant stond: niet storen. Super handig en ik gebruik deze nog steeds voor mijn andere vluchten.

15. Stap zo laat mogelijk het vliegtuig in

Al twee keer meegemaakt was dat het vliegtuig niet vol zat en dat er meerdere rijen dus niet bezet waren. Door te overleggen met de stewardess heb je kans dat je mag plaatsnemen op die rij. Die beide keren heb ik dus languit kunnen slapen. Enig nadeel is dat als er turbulentie is dat je wakker wordt gemaakt en je dus rechtop moet gaan zitten.

 

Toegevend is dat ik heel makkelijk overal slaap. Dus ik hoop dat deze tips jou daar ook een handje mee gaan helpen. Natuurlijk zijn ze niet allemaal tegelijk toepasbaar en kijk gedurende de vlucht welke het beste bij jou past. En als alle bovenstaande tips nou niet helpen, dan blijft er maar één ding over: niet slapen of gewoon maar beginnen met schaapjes tellen. Alvast een fijne vlucht.

Heb jij nog tips om wel te kunnen slapen in het vliegtuig? Vermeld het dan in een comment.