arthur's seat edinburgh, beklimmen arthur's seat, arthur's seat beklimmen, beklimmen arthur's seat beklimmen edinburgh,
Edinburgh Hiken Schotland

Beklimmen van de Arthur’s Seat in Edinburgh

De laatste avond van mijn reis door Schotland is aangebroken en dit wilde ik op een speciale manier afsluiten. Ik haalde bij de supermarkt een avondmaaltijd, trok met gympen aan, nam een warm fleece vest mee en vertrok richting het topje van de Arthur’s seat.

De Arthur’s Seat

Op slecht enkele minuten wandelen van het stadscentrum van Edinburgh ligt het begin van de Arthur’s Seat: de hoogste berg in Edinburgh. Overal reikt deze, voorheen nog actieve vulkaan uit over de stad. Tijdens deze tocht krijg je een glimp van de restanten van de vulkanische geschiedenis van Edinburgh. Eigenlijk is Arthur’s Seat een deel van een grote uitgedoofde vulkaan, die voor het laatst 350 miljoen jaar tot uitbarsting kwam.

Arthur’s Seat is in totaal 251 meter hoog en voor Nederlandse begrippen een berg. Gelukkig is dit voor Schotse begrippen een heuvel en is het voor iedereen met een basis conditie goed te doen.

Waarvan de naam Arthur’s Seat

De echte oorsprong van de naam is onbekend maar men heeft twee theorieën die tegen over elkaar staan. Als eerste benoemen ze dat de berg genoemd is naar koning Arthur. We kennen allemaal wel die koning toch? Als tweede zegt men dat het een verbastering is van ‘Ard -na-Said’, in het Gaelic staat dit voor ‘Hoogte van de pijlen’. Als je door Schotland reist merk je gelijk dat vele woorden andere gesproken worden, dan dat ze geschreven worden. Wat nou echt waar is blijft in het midden.

De weg omhoog

Eigenlijk is het niet te missen. Er zijn verschillende routes naar boven maar het ligt er maar precies aan welke uitdaging je wilt. Hier heb ik 3 routes voor je, alle 3 beginnen ze bij de voet van de berg.

Route 1: lange route (60 minuten of langer) en basis conditie (je loopt wel op rotsen)

Sta je aan de voet van de berg (met je gezicht richting de berg) dan sla je rechts af. Het eerste stuk is via een trap van rotsen, daarna loopt het pad om de berg heen omhoog. Voor deze route heb je wat meer tijd voor nodig maar je ziet ook meer.

Route 2: gemiddelde route (45 tot 60 minuten) en basis conditie (deze gaat steiler omhoog dan route 1)

Ook hier sta je op de zelfde plek als route 1. Je gaat hier naar links en je volgt de bordjes met Main Path erop. Volg het verharde pad totdat je naar rechts word gewezen. Dit pad is steiler dan die van route 1 maar heb je minder tijd dan is deze zeker een aanrader.

Route 3: snelle route (30 tot 45 minuten) en goede conditie voor nodig

En wie nam er dit pad zonder dat ze het wist…deze dame. Ik wilde eigenlijk route twee nemen maar ik nam een afslag te vroeg. Het pad ging gelijk een stuk steiler omhoog en voordat ik het wist liep ik op een dun pad met veel rotsen. Dit pad ligt eigenlijk tussen route 1 en 2 en is voor de mensen die meer uitdaging willen een uitstekende keuze. Let wel op dat dit met nat en koud weer gevaarlijk kan zijn.

De beklimming naar Arthur’s Seat

Zoals je al kon lezen pakte ik route 3. Ik ging op sommige best steil omhoog en naast mij was een kleine afgrond. Niet dat ik dat erg vond maar mijn voeten vonden dat minder leuk. Na 30 minuten dacht ik dat ik er was, toen keek ik omhoog en mocht ik nog een deel. Dit deel is iets meer rosten. Sommige stukken zijn goed begaanbaar maar sommige stukken moet je echt even klauteren.

Tijdens de wandeling kan je de lavastromen herkennen aan de hopen donkergrijze basaltrotsen. Deze ben ik een paar keer tegen gekomen en geven een extra dimensie aan de klim. Als je eenmaal boven bent dan krijg je het meest mooie uitzicht over de stad. Omdat het bij mij ontzettend helder was, kon ik mijlen ver kijken. Dit was echt een cadeautje.

Zonsondergang en avondeten op de Arthur’s Seat

Van te voren had ik al besloten om er tijd door te brengen. Vele maken een aantal foto’s, blijven er even hangen en gaan daarna weer omlaag. Dit wilde ik niet en besloot daarom mijn avondeten te nuttigen op de berg. De dag ervoor was de zonsondergang al mooi dus ik hoopte ook deze avond op een mooie zonsondergang.

En die kreeg ik…en hoe!

Hoe bizar mooi was het om vanaf deze plek de zon onder te zien gaan. De top van de berg kleurde geel, roze en rood. Mijn klant en klare maaltijd smaakte nog nooit zo goed. Ik voelde rust, geluk en tevredenheid. Weg wilde ik niet meer. Uiteindelijk ben ik er 2.5 uur gebleven en daarna was het toch echt tijd om te gaan.

Praktisch: het beklimmen van de Arthur’s Seat

• Trek goede schoenen aan, liefs wandelschoenen. Je loopt over veel losse en kleine stenen en op de top zijn er stukken waar je moet klimmen. Laat je slippers en hakken maar thuis (hier zag ik mensen op lopen).
  • Neem genoeg eten en drinken mee. Toen ik omhoog ging was het 26 graden. Er is onderweg niks te verkrijgen.
  • Bij slecht weer kan het pad en de berg op sommige plekken gevaarlijk zijn.
  • Neem een vest mee. Op de top was het een stuk kouder dan beneden.
  • Ga in de avond en geniet bij goed weer van een zonsondergang.
  • Vergeet niet je camera want het uitzicht is fantastisch.

Verder vind je het beginpunt van Arthur’s Seat in het HolyroodPark. Dit is op kort afstand van The Royal Mile. Het is ongeveer 15 minuten lopen. Wil je nou niet lopen, dan stoppen er bussen op de bezoekersparkeerterrein van Palace of Holyroodhouse.

Arthur’s Seat beklimmen? Doen!

Iedereen die een keer Edinburgh is geweest kan beamen dat je Arthur’s Seat beklommen moet hebben. Iedereen met een basisconditie kan deze berg opkomen. Het is geen race dus neem je tijd ervoor als het voor jou wat moeilijker is en pak de goede route ;).

Sla deze beklimmen echt niet over. Je gaat zeker iets missen. Ik vond het een van de mooiste momenten van mijn reis door Schotland en kan het iedereen aanraden. Neem lekker een mini picknick mee en geniet van het moment  boven op de berg.

Zou jij de Arthur’s Seat ook beklimmen?

Foutje gezien? Meld het.

18 Comments

1. Wat een mazzel met het weer!! Ik nam route twee en dat vond ik toch best pittig. Wij deden de route zelfs twee keer op één dag. Het was ’s ochtends namelijk zo bewolkt/mistig dat we echt helemaal niets zagen. Daarom gingen we ’s avonds nog een keer…echt gekkenwerk, haha. Toen was het zicht wel beter, maar bij lange na niet zoals bij jou.

Beantwoorden

• Dat je gewoon twee keer bent gegaan zegt wel dat je doorzettingsvermogen hebt. De beklimming kan behoorlijk pittig zijn. Vooral met slecht weer. Ik had ook echt geluk natuurlijk. Heb in 1.5 week Schotland alleen maar mooi weer gehad.

2. Prachtig die kleuren. Ik snap dat je er zo lang bent gebleven. Ik ben er zelf in de winter geweest, koud en winderig, maar indrukwekkend. Inderdaad iets om niet over te slaan als je in Edinburgh bent.

• Die kleuren waren idd erg mooi en ook wel de grootste reden waarom ik zo lang bleef. Was ik er net zoals jij in de winter, dan was ik zeker sneller beneden.

Beantwoorden

3. Wat een geweldig mooie kleuren bij Arthur’s Seat bij zonsondergang! Wauw! Ik ben er in 2012 ook geweest. Volgens mij liepen wij de lange route (1). Ik vind het echt een must bij je stedentrip Edinburgh!