Suppen in het Biesbosch

Suppen in het Biesbosch tussen de bevers

Nederland, Suppen, Watersport

Het Biesbosch is een groot bijzonder nationaal park in Nederland. Het ligt voor een deel in Noord Brabant en voor een mini deel in Zuid Holland en heeft een oppervlakte van 90 km² en dat bestaat voor een groot gedeelte uit water. Het Biesbosch is dus een perfect plek om prachtige suptochten te maken in de natuur. Wij gingen er op een van de laatste zomerdagen in september naar toe. Kom ik neem je mee.

Suppen in het Biesbosch

Het Biesbosch bestaat voor een groot gedeelte uit water en vele plekken zijn ook alleen maar met een boot, kajak/kano of voor nu supboard te bereiken. Zelf kom ik regelmatig in het Biesbosch om er bv te gaan wandelen. Ook heb ik in het verleden vaak de omgeving verkent per kajak of met een bootje.

Suppen in het Biesbosch was tot een paar jaar geleden helemaal nog niet bekend maar dit is compleet veranderd in de afgelopen maanden (2020). Door de vele opstapplekken en vele mogelijkheden om door de kleine kreekjes te gaan, hoef je niet gelijk de grote wateren zoals de Maas op.

Rust, natuur en ruimte

Suppen in het Biesbosch betekent één zijn met de natuur en genieten van alle rust en ruimte die je er hebt. Die rust en ruimte hangt wel weer af van op welke dag je gaat suppen. Ga je in het weekend op een goede zomerse dag, dan ben je echt niet alleen. Het Biesbosch staat namelijk bekend om z’n vele luxe boten en vele dagjesmensen die het Biesbosch per bootje ontdekken.

Wil je rust en ruimte ga dan op een doordeweekse dag en kies een dag uit buiten de vakanties. Wij deden dit en zagen veel minder boten en dagjesmensen dan dat ik gewend ben uit het verleden. Op vele plekken waren we alleen en zagen we buiten wat wilde dieren geen andere mensen. We voelde echt de rust die het Biesbosch met zich mee brengt.

Suppen in het Biesbosch

Bevers en schotse hooglanders spotten

Het leuke aan het suppen door het Biesbosch is toch wel dat je veel kans hebt op het spotten van bevers en schotse hooglanders. Zelf heb ik in het verleden al meerdere keren bevers gezien en ook tijdens onze suptocht zag ik er eentje. Ook kwamen we oog in oog te staan met een grote groep vriendelijke schotse hooglanders. De natuur is hier zo mooi dat je op elke hoek een nieuwe verrassing kunt verwachten.

Opstapplekken Biesbosch

Het Biesbosch is groot en je kunt er met gemak hele dagen doorbrengen en geen een keer de zelfde plek zien. De beste opstapplekken zijn in het Biesbosch zelf. Als je een bootje gaat huren dan kan dat bv in Drimmelen maar dan moet je het grote water over wat ik echt afraad ivm grote boten en sterke stroming.

Wij stapte op bij de Spieringsluis. Je hebt daar een grote parkeerplek aan het einde van de weg en je kunt dan op 200 meter terug bij de sluis te water gaan. Vele mensen willen ook bij het bezoekerscentrum opstappen maar dit mag niet dus houdt daar rekening mee.

Strand en kanoroutes

Aakvlaai en andere stranden

Wij waren het er al over uit dat we ergens zouden gaan aanmeren. We wilde kilometers maken maar bovenal wilde we genieten van de natuur, de zon en de omgeving. Het Biesbosch heeft vele stranden waar je gemakkelijk kunt aanmeren. We kwamen er meerdere onderweg tegen en besloten na een kilometer of zes het strand op te gaan op het eiland Rietkamp in het Gat van Van Kampen.

Wil je meer keuze tot stranden hebben dan is de Aakvlaai een goed alternatief. Deze plek was voor ons toch iets te ver suppen want we moesten natuurlijk ook nog terug. Als je bij Hank opstapt dan kun je gelijk de Aakvlaak op. Een prachtig stukje natuur in het Biesbosch.

Kanoroutes volgen door het Biesbosch

Op aanraden van verschillende mensen werden we gewezen op de kanoroutes die door het Biesbosch lopen. Verschillende routes heb ik al gedaan met de kajak en men zei dat dit ook mogelijk zou zijn met het suppen. Eerst had ik er zo mijn twijfels over omdat onze supboards een vin hebben maar wie niet waagt wie niet wint toch. Dus vol goede moet besloten we een van de kanoroutes te volgen maar helaas kwamen we niet verder dan 50 meter.

Onze vin bleef echt overal achter hangen en we kwamen met veel moeite vooruit. Ook voelde het niet helemaal goed omdat we natuurlijk wel een hoop waterplanten kapot aan het maken waren. Dus zonder enige twijfel gingen we dan ook terug en raden we jullie ook aan om van de te dichtbegroeide kanoroutes af te blijven ;). Er zijn gelukkig vele mooie andere plekken die je buiten de kanoroutes kunt volgen.

Supboard huren in het Biesbosch

Zelf heb ik een eigen supboard van Decathlon en daar heb ik geen moment spijt van gehad. Heb je die nou niet maar wil je wel het Biesbosch verkennen met suppen dan kun je er eentje huren bij bv Board Academy of Xplore Sup.

SUP tips: Ga suppen op het Engelermeer in Den Bosch

Suppen in het Biesbosch

Een heerlijke dag op het water

We hebben echt een heerlijk dag op het water gehad. We hebben in totaal 13.2 km afgelegd en dat voelde we de volgende dag wel. Een vriendin van mij was mee in haar kajak en later hebben we ook even omgeruild. We hebben er ook bewust voor gekozen om vroeg te vertrekken zodat we een hele dag tot onze beschikking hadden. Toen we aan het einde van de dag besloten terug te gaan hadden we ook voor ons gevoel het Biesbosch echt voor ons zelf omdat vele huurboten al terug moesten naar de verhuurder. Een heerlijk dagje op het water en zeker een aanrader voor de supper.

Zou jij ook willen gaan suppen in het Biesbosch?

Misschien vind je dit ook wel interessant

Foto van Diana wandelen in de Eifel

Hoi, ik ben Diana en ben dol op reizen en avonturen. Op Stripe Away deel ik  o.a. outdoor belevenissen, praktische tips, uitgebreide reisgidsen en verhalen met een persoonlijk tintje. De natuur is mijn favoriete omgeving en als ik daar niet uithang dan ben ik te vinden in een toffe hotspot of fijn thuis op de bank met mijn twee katten.