Ben Nevis

1344 meter

17 kilometer

Moeilijkheidsgraat              4 op de schaal van 5

Voor even was ik het hoogste meisje in de Verenigd Koninkrijk en wat was ik blij dat ik hier mocht staan. Ik stond met -10 op de Ben Nevis en ik kon alleen maar glimlachen ondanks dat ik mijn handen niet meer voelde. De Ben Nevis is mijn zijn 1344 met de hoogste berg in het Verenigd Koninkrijk en ik heb die beklommen.

De Ben Nevis

Al zolang ik mij kan herinneren staat het beklimmen van de Ben Nevis op mijn bucket list. Vorig jaar na het lopen van de West Highand Way had ik helaas niet meer de mogelijkheid om deze berg te beklimmen. Balen! Maar één ding wist ik zeker. Ik zou terug komen. Drie keer raden wat ik één jaar later aan het doen was. Juist, ik was de Ben Nevis aan het beklimmen. Een droom die eindelijk uit komt.

De Ben Nevis is mijn zijn 1344 meter de hoogste berg in Verenigd Koninkrijk. Een berg die maar ongeveer 10 dagen per jaar helder uitzicht heeft en de rest leeft de top in een mistlaag. Wie geluk heeft beklimt de bergtop met een geweldig mooi uitzicht. Gelukkig kan ik uit eigen ervaring vertellen dat het zonder geweldig uitzicht net zo tof is en misschien zelf nog wel iets specialer.

Weinig pieken boven de 1000 meter

Alhoewel er maar weinig bergpieken in Schotland boven de 1000 meter uit pieken zijn er wel degelijk munro’s waarbij je te maken krijgt met een serieuze bergtocht. Veel bergen in Schotland beginnen vanaf zeeniveau’s, anders dan in de Alpen waarbij je al een bepaalde hoogte begint. Vele bergen in Schotland moet je dus de volledige hoogte beklimmen. De Ben Nevis beklim je dus ook echt vanuit zeeniveau. De 1344 meter mag je dus helemaal zelf beklimmen.

Beklimmen Ben Nevis

Het kan beginnen! De beklimming van de hoogste berg in Schotland. Zelf twijfel ik nog om omhoog te gaan omdat het weer niet een heel goed vooruitzicht heeft. Na navraag bij mijn campsite en later het Visitors Centre, pak rap mijn tas in en verplaatst ik me naar het begin.

De Ben Nevis heeft meerdere routes. Het toeristenpad en de klimroute. Ben je geen gevorderde bergbeklimmer, pak dan gewoon net zoals ik het toeristenpad. De klimroute is zonder enige ervaring gevaarlijk.

Toeristenpad Ben Nevis

Beklim je via het toeristenpad de Ben Nevis dan begin je vanaf o punt en klim je naar 1344 meter. Je kan hier op twee plekken beginnen:

• Optie 1: Bij het bezoekerscentrum Glen Nevis. Hier klim je 200 meter over 1.5 kilometer. Dit pad loop geleidelijk omhoog (eerste liggende foto).
  • Optie 2: Bij het Youth Hostel. Hier klim je ongeveer 200 meter in 600 meter. Dit pad gaat behoorlijk stijl omhoog. Je wint hier wel veel meer maar je moet wel een goede conditie hebben om hier mee te starten (twee staande foto’s).

Ik kies voor optie twee. Halve wegen krijg ik een beetje spijt. Het is echt een flinke klim en ik begin net pas. Gelukkig kom ik onderweg iemand tegen die de zelfde gedachten heeft als mij. Samen trekken we naar boven waar we bij het pad aankomen. Bij beide opties kom je uiteindelijk uit op de zelfde pad.

Vanaf daar gaat er een pad naar boven. Als je het pad blijft volgen en niet zonder reden afwijkt, kan er bijna niks gebeuren. Als je op een gegeven moment trouwens op een t-splitsing komt, dan moet je rechts. Anders ga je langs de verkeerde, meer gevaarlijker kant. Als je bijna op de top bent word het pad iets onduidelijker. Dit heeft te maken dat er op dat gebied veel meer steenval is. Je kan het pad dan goed volgen door de grote hopen stenen te volgen. Deze zijn vaak met mist nog goed te zien.

Helder en vergezichten

Toen ik begon met de klim had ik voor ongeveer 3 uur helder zicht. Hoe hoger je komt, hoe mooier het uitzicht word. Soms geloof je even je ogen niet. Perfect om hier dan even een pauze te houden en te genieten van het uitzicht. Hoe verder ik omhoog kwam hoe kouder het trouwens wel werd. Ik trok steeds meer kleding aan. Onderweg merkte ik ook dat ik aan het verbranden was. Ik was even vergeten dat ik natuurlijk ook gewoon verbrand als ik met zon in de bergen loop. Stap voor stap ging ik omhoog en het pad werd steeds stijler en moeilijker.

Sneeuw, mist en regen

Dat het weer zo kan omslaan kan ik je wel beamen. Op nog 1 uur lopen sloeg het weer in een keer om. Er kwam een grote wolk aandrijven en zag geen hand meer voor ogen. De temperatuur daalde snel en trok snel mijn dikke jas van Decatlon aan en mijn regenjas tegen de regen. Het was ijzig koud geworden. Helaas was ik mijn handschoenen vergeten. Dit voelde ik wel. Gelukkig hielden mijn wandelstokken mijn handen een beetje warm. Kon ze zo goed bewegen elke keer.

Het pad werd veel minder goed zichtbaar. Het was moeilijker om zicht richting de top te houden. Ook de stenen worden langzamerhand glader. Gelukkig zagen we wel elke keer de grote hope stenen liggen die als bewegwijzering werken.

I DID it – op de top van de Ben Nevis

Je bent er bijna! Dat is wat ik onderweg veel hoorde. Ga door, je kunt het! Zag ik er dan zo belabberd uit. Maar de kou drong echt door in mijn lichaam. Voelde bijna mijn handen niet meer. We zagen na 20 minuten lopen een sneeuwvlakte. Yes, we zijn er bijna. Dachten we! Want vanaf hier was het zeker nog 45 minuten.

De tijd tikte door, stap voor stap ging ik door. Samen met een maatje die ik onderweg had ontmoet. Samen liep we de bergtop op. En toen eindelijk, een traan van blijdschap, een glimlach van geluk zag ik het hoogste puntje van de Ben Nevis. De wind begon op te steken en het begon erg hard te waaien. Maar dit alles deerde mij niks. Ik ging door totdat ik de laatste trappenklim kon maken naar het allerhoogste punt, het eindpunt

Het was goed oppassen want de wolken bedekte het uitzicht en je wilt natuurlijk niet en paar honderd meter naar beneden vallen. We keken goed uit waar we liepen en toen in een keer begon de wind te liggen en hadden we zicht tussen de wolkenvelden.

WAUW…

Dit is zo magisch. In geen woorden te omschrijven. Nu ik dit aan het schrijven ben, komt het gevoel weer naar boven. Ik sta met mijn hoofd in de wolken en op het zelfde moment kijk ik zo over de wolken heen. Dit is mijn moment. I DID it…yes

De afdaling – uit de kou

Het kou begon hardnekkig terug te komen. Mijn lichaam was er klaar meer. Ik voelde een deel van mijn benen niet meer en mijn handen…daar zullen we het maar niet over hebben. Dus het was tijd om de tocht naar beneden te maken. Ik nam afscheid en begon met stevige stappen naar beneden. Ik wilde de kou uit.

Na 30 minuten dalen kwam ik eindelijk weer uit de wolken en kwam de zon mij tegemoet. Ik begon rustig op te warmen en weer bij te kopen van deze waanzinnig beleving.

Na 1.5 uur dalen begint mijn lichaam tegen te stribbelen. Ik merk dat ik geen energie meer heb. De afdaling is veel zwaarder dan ik had verwacht. Ik neem pauze en neem een heerlijk 400 kcal reep en een banaan. De energie voel ik in mijn lichaam terug stromen en daal rustig verder af. Het is een eindeloze weg en van het uitzicht genieten kan alleen als je even stilstaat. Je kunt niet dalen over het pad zonder goed te letten op de weg voor je. Veel losliggende stenen zorgen ervoor dat ik soms wat wegschuif maar elke keer weet ik me goed  te corrigeren.

En dan 3 uur later ben ik eindelijk beneden bij het bezoekerscentrum. Ik plof neer op de wc, want ooooh wat moest ik plassen. Ik kijk terug en zie wat ik net heb gelopen. Heb ik dit echt gedaan. Ik sta op en voel het gelijk. Mijn benen zijn klaar voor vandaag. De afdaling is zoveel maler heftiger dan de klim.

De dag na de beklimming

Op een beetje spierpijn na heb ik nergens last van. Ben wat vermoeid maar meer niet. Ik kijk vol trots terug op deze beklimming. Nooit verwacht dat ik dit zou kunnen doen. Ik kijk vanuit mijn tentje naar de bergtop en zie een dikke wolk hangen. Geluk want vandaag is het veel slechter en de wind is flink aangesterkt. Toch zie ik veel mensen omhoog gaan. Ik wens ze succes op een toffe klim.

Veiligheid Ben Nevis

We gaan er niet om heen draaien. De Ben Nevis is één van de gevaarlijkste bergen in Europa. Dit niet omdat het pad niet makkelijk is maar juist om de weer, wat kan omslaan in enkele minuten. Ik liep de Ben Nevis in juni 2019 en dat jaar ervoor zijn er 6 doden gevallen. Drie door een lawine. Dus de Ben Nevis is niet zomaar een berg die even kunt gaan beklimmen.

Ga dan ook nooit de berg op zonder een goede voorbereiding. Vertel altijd iemand dat je de berg op bent en laat desnoods bij je overnachting een bericht achter. Check ook altijd het weer vooraf en overleg als je niet zeker bent. De mensen in het bezoekerscentrum hebben er verstand van en hebben zelf de berg al een aantal keer overwonnen.

Ga trouwens ook niet zomaar van het pad af. Het pad is er niets voor niets. De Ben Nevis heeft ook een gevaarlijke kant met een zeer stijle rotswant. Alleen ervaren bergklimmers komen hier. Dus doe geen dingen die niet echt een slimme zet zijn.

En neem altijd een goede topografische kaart en een kompas me. Vul deze eventueel aan met een gps. Veiligheid staat altijd voorop.

Het weer op de Ben Nevis

Het weer! Dat is gewoon zeer slecht te voorspellen en vooral op de Ben Nevis. Doordat de Ben Nevis aan de westkant van Schotland ligt krijgt het de volle laag van oceaandepressies en elke jaar valt hier gemiddeld drie meter,  je leest het goed, 3 meter neerslag. Wij klagen hier in Nederland over het weer en vaak het vele regen. Nou wat er valt rond de Ben Nevis is vier keer zoveel.

Wil je geweldig ver uitzicht vanaf de top van de Ben Nevis dan heb je daar gemiddeld 10 keer per jaar kans op. De top ligt bijna altijd in een miswolk. De dagen dat de top uit de mistwolk ligt is dus zeldzaam maar zeker niet onmogelijk. Ik heb de heldere dagen twee keer gemist. Kwam beide keren een dag te laat aan.

Hoe lang doe je over de Ben Nevis

De beklimming van de Ben Nevis gaat zeker een aantal uur in zitten. Gemiddeld is men 8 uur onderweg. In ongeveer 4 a 5 uur ga je omhoog en ongeveer 3 uur omlaag. Dit hangt natuurlijk helemaal af van verschillende factoren. Hoe vaak stop je onderweg om te rusten of om foto’s te maken. Hoe is je conditie? Loop je alleen of met groep? Ik was in 3.5 uur boven, 30 minuten op de top en daarna in 3 uur beneden. Trek er dus een dag vooruit zodat je genoeg tijd hebt om de Ben Nevis te beklimmen.

De Ben Nevis was geweldig

Ondanks dat de beklimming goed bezocht was, heb ik er geen moment spijt van gehad. De Ben Nevis doe je natuurlijk niet zo maar even maar als je deze berg beklommen hebt…ben je trots.

Heb jij de Ben Nevis al is beklommen of zou jij deze berg ook willen beklimmen?

Meer hiken

Van Kinglochleven naar Fort William | West Highland Way | Wandeldag 8

Joehoe zo blij als een kind. Nog enkele kilometers en dan mogen we eindelijk die finish aantikken. Links reikt al kilometers de Ben Nevis boven alles uit. Hoe dichterbij we komen hoe grote die berg word. Het maakte het niet makkelijker want die laatste kilometers...

De Ben Nevis beklimmen | de hoogte berg in de Verenigd Koninkrijk

Ben Nevis Beklim de hoogste berg van de Verenigd Koninkrijk Ben Nevis, Schotland 1344 meter 17 kilometer Moeilijkheidsgraat              4 op de schaal van 5 Voor even was ik het hoogste meisje in de Verenigd Koninkrijk en wat was ik blij dat ik hier mocht staan. Ik...

Van Inversnaid naar Crianlarich | West Highland Way | Wandeldag 4

We zijn bijna over de helft, nog één wandeldag. Het was gisteren een dag waarvan ik even moest bekomen. Gelukkig deed de jacuzzi goed zijn werk. Deze dag loop ik toch niet alleen. We beginnen met de eerste 10 kilometer langs de Loch Lomond en wandelen daarna door...

De Geierlay Hangbrug: een must do in Duitsland

Geierlay Hangbrug Een na langste hangbrug van Duitsland Morsdorf, Duitsland Hiking, Outdoor Brug 100 meter hoog, 360 meter lang, extra hike 6.4 kilometer Honden welkom, minst aangelijnd op de brug.  Op 3.5 uur rijden vanaf Breda, ligt de één na langste hangbrug van...

Hike de Old Man of Storr – wat moet je weten of deze prachtige plek

Old Man of Storr Prachtige hike op Isle of Skye Isle of Skye, Schotland Hiking, Outdoor Route van 4.5 kilometer over een goed pad met af en toe stijle plekken met losse stenen Hond welkom, op sommige plekken aangelijnd De Old Man of Storr is één van de mooiste...

Wandeling Gerolsteiner Felsenpfad: de Dolomieten van de Eifel

Dolomieten in de Eifel? Ik vroeg het nog een keer na want de Dolomieten liggen toch ergens anders. Italië meende ik. Het is toch echt zo en het Gerolsteiner Felsenpfad brengt je daar naar toe. Een van de mooiste wandelingen die ik heb mogen lopen in de Eifel en ik...

Hike de prachtige Lost Valley in Glencoe Schotland

Hike naar de Lost Valley In Glencoe Schotland Glencoe, Schotland Outdoor, Hiking 4,4 kilometer 335 hoogtemeters Hond moet fit zijn. Veel losse stenen en flinke pieken en diepe dalen. Meer dan Glencoe heb je soms niet nodig. De prachtige bergtoppen brengen je helemaal...

Hohe Acht: het hoogste plekje van de Eifel

Hike naar het hoogste puntje van de Eifel de Hohe Acht Eifel, Duitsland Hiking, Outdoor1.3 kilometer met stijle stukken Honden welkom (aanlijnen handig ivm wilde zwijnen) De hoogste plek van een gebied beklimmen, is vaak een avontuur op zich. Al snel ben je uren en...

Van Crianlarich naar Bridge of Orchy | West Highland Way | Wandeldag 5

Yeah we zijn over de helft. We beginnen vandaag met dag 4 van de West Highland Way en de dagen lijken steeds beter en beter te gaan. Vanaf nu gaan we de Highlands in en komen we voor meerdere grote klimmen te staan. De eerste klim krijgen we vandaag gelijk vanuit ons...

Glencoe Mountain Resort naar Kinlochleven | West Highland Way | Wandeldag 7

Nog twee dagen en dan zit het er helaas weer op. Aan de ene kant kijk ik uit naar het einde, maar aan de andere kant mag dit nog dagen door gaan. Vandaag staat één van de pittigste klimmen op de het programma: Devils Staircase. De naam zegt het al. Na deze klim loop...

De Athene van het noorden: Calton Hill

Aan de rand van de stad Edinburg, op een vulkanische heuvel ligt iets wat je niet doet denken aan Schotland: Calton Hill. Deze plek vult zich met bijzondere historische bouwwerken die voor een deel je aan de Griekse tijd laten denken. Deze plek is een bezoekje meer...

Als wat je moet weten over de West Highland Way

West Highland Way Complete Gids 6 MAART, 2018 De West Highland Way is één fanatische lange afstand wandeling dwars door de Schotse Hooglanden. Een LAW die op jouw bucket list thuis hoort. Elke jaar lopen tienduizenden mensen van over de hele wereld de West Highland...