West Highland Way Schotland, west highland way, highlands schotland, hiken schotland, west highland way scotland, hiken scotland,
Hiken Schotland

Van Milngavie naar Drymen | West Highland Way | Wandeldag 1

Dit is wandeldag 1 en onze toffe wandeling door de Schotse landschappen is begonnen. Deze dag was het de bedoeling dat we 18 kilometer zouden afleggen, alleen mijn schouder gooide roet in het eten. Helaas niet alleen mijn schouder maar ook waren er meerdere obstakels die niet helemaal mee werkten.ย

Op naar Milngavie met treinstoringen

Deze plek Milngavie, wat je trouwens uitspreekt als Millguy is het beginpunt van de 153 kilometer lange afstandswandeling door de Schotse landschappen. Milngavie is een klein dorpje net aan de rand van Glasgow. We besloten na onze vlucht vanuit Eindhoven te overnachten in Glasgow en de volgende ochtend met de trein richting Milngavie te gaan. Helaas dachten de treinen daar anders over. Ik weet niet wat er allemaal aan de hand was, maar het komt erop neer dat geen รฉรฉn trein reed zoals die moest rijden. Momenten dat we de trein uit moesten en geen vervolg instructies kregen hoe we nu verder moesten. Gelukkig kwamen we 2.5 uur later aan in Milngavie. Trouwens had onze vlucht, de dag ervoor ook nog vertraging. Leuk begin!

De eerste kilometers

In Milngavie begonnen we aan onze eerste wandeldag. Ik keek er erg naar uit en kon niet wachten om te beginnen. Die backpack op mijn rug voelde trouwens wel erg zwaar. We hadden al wat spullen eruit gehaald maar daarvoor hadden we ieder 3 liter water bij. Het was die dag al behoorlijk warm en we wisten dat het erger zou worden. Goed…daar gingen we dus. We maakten nog even een foto, of beter gezegd deze lieten we maken en we zetten onze eerste stappen op de West Highland Way.

Kilometer voor kilometer liepen we richting het bos en voordat we het wisten reikte de verre landschappen zich aan. Het was mooi en ik keek mijn ogen uit. Stiekem wist ik wel dat dit natuurlijk per dag veel mooier zou gaan worden.

Die schouderblessure

Maar toen…de pijn werd steeds erger en erger. Die tas was zwaar. Dat zeker! Maar die druk op die rechter schouder, was steeds pijnlijker aan het worden. Toen we op ongeveer 9 kilometer zaten lukte het mij niet meer. De tranen schoten in mijn ogen en ik gooide de tas langzaam neer. Het was rood en warm en zag er niet bepaald goed uit. Met wat tape probeerde we de schouder wat ondersteuning te geven. Met die gedachten, trok ik mijn backpack weer op mijn rug en liep ik verder.

Twee kilometer verder begon te pijn weer terug te komen. We kwamen wat mensen tegen en vanaf dat moment schoot te pijn door heel mijn schouder. Ik kon niet meer! Wat was dit! Ik was boos en verdrietig maar ik wist ook dat ik niet verder kon lopen. We moesten nog maar 8 kilometer maar elke kilometer was teveel nu.

Met de taxi naar Drymen

Daar zit je dan, in een taxi. Shit…zo had ik mijn eerste dag niet in gedachten. Toen was het tijd voor een dokter en die dokter adviseerde het volgende. RUST! Maar hoe kan ik nou rust nemen als ik de West Highland Way moet lopen. Dan laat je je tas van punt A naar punt B bezorgen. Dat is een optie en als ik er goed over nadenk, heb ik eigenlijk ook geen optie. Want die schouder van mij was duidelijk niet helemaal lekker.

En nu naar de camping

De rest van de groep was net 2 kilometer voor Drymen, gestopt bij een camping om daar de nacht door te brengen. Deze dame was allemaal aan het wachten, en wachten, en wachten op een bus die maar niet kwam. Wat bleek…er reden helemaal geen bussen meer. Een aardige Schotse vrouw, die mij zag zitten besloot mij af te zetten bij de camping. Nu al verliefd op de vriendelijkheid van de Schotse mensen. Onderweg raakte we natuurlijk aan de praat en kreeg ik de mooiste verhalen te horen. Ik hoorde van die lieve mevrouw dat de bussen in deze regio wel rijden maar om de paar uur. Ik had zeker nog twee uur kunnen wachten op een bus.

Eenmaal bij de camping aangekomen bedankte ik haar hartelijk en namen we met een knuffel afscheid. Wat een lieve vrouw en als dit de voorspellingen zijn van alle Schotse mensen, dan gaat het goed komen.

De eerste zonsondergang

Ja…een zonsondergang in Schotland. Wie had dat gedacht! Nee, grapje. Die heeft Schotland natuurlijk ook gewoon. We brachten de avond door met een goed gezelschap op een basis camping. We zagen herten voorbij springen, we hoorden de vogels fluiten, zagen de zon prachtig ondergaan en aten heerlijk pasta uit een zakje. De eerste dag was ondanks alle obstakels…GESLAAGD.

Je komt jezelf gelijk de eerste dag kei hard tegen. Dit is niet iets wat ik had verwacht maar wel iets wat ik weer heb overwonnen. West Highland Way…ik ben er klaar voor!

Aftermovie West Highland Way – dag 2

Van elke dag maakte ik een mini video. Kijk je ook mee?