Raften op de Zambezi rivier is een grote spectaculaire belevenis wat zeker niet voor watjes is weggelegd. De Zambezi wordt door professionele rafters als één van de top plekken om te raften op deze planeet genoemd en dat is niet zonder reden.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Het raften op Zambezi rivier is geclaimd als “de wildste one-day wild water rafting” op deze wereld. Nergens te wereld krijg je een betere ervaring met raften als op de Zambezi rivier.

Kwalificering Zambezi

De Zambezi is een rivier waar de volume van het water extreem hoog ligt. De rivier heeft verschillende drops waar het volume extra wordt opgehaald. De rivier bestaat uit verschillende “Rapids” (Rapid = moeilijkheidsgraad van de stromingen) en hebben een niveau van 2 tot 6. Als je na gaat dat de hoogst gemeten Rapid tot 6 gaat, weet je ongeveer wat je te wachten staat.

Als je op een full-day gaat, staan er 25 rapids op je te wachten. De 25 rapid zijn alleen geopend wanneer het water laag staat. Bij hoogstaand water begin je bij rapid 10. Geluk hadden wij aan onze kant, want wij mochten beginnen bij rapid 1. Wij waren dus de eerste sinds tijden die daar weer begonnen.

Van de 25 rapids heeft er maar één het level  2 en ruim 10 hebben bij ons de kwalificatie 5 of hoger. Alle rapids hebben ook hele goede namen om je net dat ene stukje meer aan te moedigen. Wat denk je van “Devil’s Toilet Bowl” of Gnashing Jaws of Death” of “The Terminators I and II” alle drie levels 4 waar de kans op flippen op 50% ligt.

Maar als je de namen “Stairway to Heaven” of “Washing Machine” hoort dan weet je dat dit geen gemakkelijk gaat worden. Gelukkig mochten we de “Commercial Suicide” level 6 overslaan. Al deze namen geven je wel een klein beetje de kriebels. De namen zijn niks voor niks toch ;).

Laat het raften beginnen

Als eerste kregen we uitgebreide instructie over wat we wel en niet moesten doen. De instructies waren duidelijk en al snel liepen we in onze wetsuit richting rapid 1. Dit was de eerste dag sinds het hoog seizoen dat we begonnen bij de allereerste rapid. Daarvoor waren rapid 1 tot 10 nog te gevaarlijk. Ka (onze instructeur) benadrukte ons er wel op dat het water nog steeds erg ruig was en dat we veel level 5 zouden krijgen.

Bij de allereerste rapid begonnen we gelijk al goed. We mochten gaan oefenen wat we moesten doen als we in het water waren gevallen. Na een sprong in het extreem koude water moesten we de boot weer inklimmen. Helaas voor deze dame moest ik erin getrokken worden. Best moeilijk. Ook kregen we te horen dat we niet in paniek moesten raken als we in het water zouden belanden want dat zou het alleen maar erger maken. Is het dan zo erg?

Maar ingeval van een potje zwemmen moesten we zorgen dat we onze peddel goed zouden vast houden en met onze gezicht en benen naar de stroom afwaarts zouden kijken. Dan kon je precies zien waar je naar toe zou gaan en bij eventuele rotsen jezelf kon afzetten. Beland je nu onderwater, maak je zelf tot een klein bolletje, dan drijf je (volgens hun) zo naar boven.

Na deze eerste oefening was het zover en zou ik het meeste gestoorde ding in mijn leven gaan doen!

Tot twee keer toe flippen

Flippen betekend eigenlijk dat je boot letterlijk om klapt. Er is geen kans om te blijven zitten en zwemmen of je overgeven aan het water is dan de enige oplossing. De boot moet dan ook altijd weer gekeerd worden. Dit gebeurde bij ons al vrij snel. We zagen het niet aankomen. De golf die er eerst uitzag als een kleine werd op de laatste seconde een grote.

We werden eruit gelanceerd en we moesten zo snel mogelijk weer op de boot. Er was geen tijd om de boot te keren dus we sprongen boven op de omgekeerde boot. Zo goed mogelijk vast houden en hopen dat we de komende rapid door komen. We mochten niet zitten en moesten zo plat mogelijk blijven liggen totdat we bij stilstaand water kwamen. Wat een avontuur!

De tweede keer flippen kwam er al snel aan. We hadden te maken met de moeder en de zusjes. De eerste 3 zusjes waren nog lief, dachten we. Bij het allereerste zusje flipte we gelijk en stond er een lange zwem op ons te wachten. Ik raakte na de flip onderwater. Het leek op een soort van wasmachine en draaide alle kanten op. Ik maakte mezelf te een bolletje en dreef daarna naar de oppervlakte.

Het was nog niet over want na zusje 1 kwam nummer 2 en 3 eraan. Er werd alle kanten op geslingerd en zag gelukkig de rescue kayak, die mij zo snel mogelijk terug naar de boot bracht om er vóór de moeder te zijn. Want moeder was een leuke nummer 5, dan wil je niet in het water liggen. Trust me!

Zwemmen of tollen

Diverse keren zijn we niet geflipt maar wel zijn we uit de boot geraakt. Ik zat waarschijnlijk op de pechplek want ben er wel 6 keer uitgevallen. Volgens Ka is het ook gebruikelijk dat de gene die achteraan zit er het snelste uitgeknikkerd wordt, heb ik weer. Gelukkig vond ik het niet erg of was ik niet bang.

Het was elke keer een avontuur en soms geeft het zwemmen je extra adrenaline. Enig moment had ik wel even de schrik van mijn leven. We vielen er allemaal uit en ik zag de boot recht op mij afkomen. Uitwijken ging niet meer en het raakte mijn hoofd. Toen ik terug op de boot zat voelde ik direct mijn nek. Toch een flinke klap gekregen.

Toch nog één extra flip

Na de lunch was het nog niet voorbij en gingen we voor de laatste 15 rapids. Er zat er nog een bij die zeker een 5+ kwa level was en een flipping kans had van 80%. Nou hier gaan we dan. We moesten zo hard peddelen als we konden. We zagen de eerste golf aankomen, die pakte we easy maar de tweede “Get down” en zo goed als we konden hielden we de boot vast. “Trow your peddels”…want nog geen seconden later, hapte ik flink naar lucht en ging ik kopje onder.

Het weggooien van de peddels is soms een zeer belangrijk onderdeel van het raften. Deze keer kon het juist erg gevaarlijk zijn om je peddel vast te blijven houden.

Wat moet je weten

Het raften op de Zimbezi rivier is niet voor watjes. Het is een extreme sport om uit te oefenen. Omdat deze rafting plek als één van de heftige staat genoteerd moet je er zeker van zijn dat je aandurft. Want je kan alleen uitstappen bij de lunch en dan heb je de heftigste rapids al achter de rug.

Ik boekte deze toch bij “Bundu Adventures“, de mannen van Bundu zijn gespecificeerd in het raften op deze plek. Sommige van hun doen ook regelmatig mee met verschillende wedstrijden. Als jij goed na de instructies luistert van de professionals dan durf ik je te beloven dat je het te gek gaat hebben op de rivier.

Raften is geweldig maar niet goedkoop op deze plek. Voor €148 heb je een volle dag raften met klein tussendoortje en late lunch. De foto’s en video zitten er niet bij inbegrepen en voor de combinatie betaal je nog is een eurootje of 60. Je hebt dan wel iets moois om naar terug te kijken.

Raften op deze plek is fysiek zwaar voor je lichaam. Een basis conditie is goed maar heb je rug of nek klachten bedenk dan goed of je dit wel wilt doen. Ik heb zelf nog 3 dagen last gehad van een stijve nek na de aanraking met de boot.

Meeste gestoorde ooit

Maar dit was serieus één van de meest gestoorde activiteiten die ik in mijn leven heb gedaan. Geen moment was ik echt bang en ging de Rapids met een glimlach aan. maar o o o wat was dit crazy. Ik had het voor geen goud willen missen. Wel ben ik nu bang als ik ergens anders ga raften, dat het een beetje tegen gaat vallen. Want hé, ik heb nu wel de beste van de beste gehad (van horen zeggen).

Daarom, heb jij geen angst en denk jij nu, dit wil ik ook. Dan raad ik je dit zeker aan. Dit was zo ontzettend gaaf! Dat ik er geen genoeg van kan krijgen.

Durf jij te raften op de Zambezi rivier? Of heb jij het weleens eerder gedaan en hoe vond je het?

Aftermovie raften

Natuur is het leuk om een blijvende herinnering te hebben. Zelf wilde ik niet alleen de foto’s maar ook de aftermovie. Hier kun je pas goed zien hoe extreem het water wel niet was. Niet afspeelbaar op mobiele apparaten.

Raften,rafting, raften op de zambezi, zambezi, zambezi rafting, wildwater rafting, victoria falls, zambia, raften in zambia, bucket list, raften bucket list,

Related Posts

Indoor klimmen is een sport voor de echte avonturier. Hou je van hoogtes en ben je niet bang om af...

Het wordt als een van de mooiste nationale parken genoemd om een safari te maken: het South Luangwa...

Van links naar recht, van voor naar achteren. Alle kanten slinger je op. Het is even wennen, het...

18 Comments
  1. sandradehaan@online.nl'

White water rafting staat echt heel hoog op mijn virtuele bucket list. Het lijkt me echt geweldig om te doen. Spectaculaire foto’s trouwens. 😉

2. liesenskaren@gmail.com'

wow wat een ervaring in zo een mooie streek! Ik zou dit ook graag eens doen!

x Karen

3. info@armande.net'

Ik moet bekennen dat zoiets echt helemaal niet op mijn bucketlijst staat. Maar het ziet er echt heel spectaculair uit.

4. Info@mamasliefste.nl'

Het ziet er heftig uit! Zeker een mooie ervaring, ik weet niet of ik het zou durven

5. renata.feyen@telenet.be'

Dat ziet er super gevaarlijk uit voor iemand als ik haha 🙂

6. hello@mommylovespink.nl'

Oh wow, dat zou ik zo graag een keer willen doen. In Nieuw Zeeland staat op mijn bucketlist

7. Mamadingen@gmail.com'

Wat een geweldig avontuur! De namen van de rapids zijn wel bedacht door een creatieve geest. Geweldig.

8. ik@outlook.com'

Ziet er me best wild water uit! Iets anders dan kajakken in de Ardennen 🙂

9. yourtravelguideonline@gmail.com'

Het ziet er heel gaaf uit, maar het is niet mijn ding moet ik je bekennen. Vond je het af en toe niet eng? Het ziet er nogal heftig uit namelijk.

• dianavriends@hotmail.nl'

Het was niet echt het gevoel van “eng” dat ik had. Meer de hoge adrenaline die door mijn lichaam ging maakte het spannend. Maar echt eng niet nee.

10. nicoleorriens@gmail.com'

Jeetje zeg, wat ziet dat er heftig uit. Doodeng. Ik zou dit niet durven.

11. kellybaetsen@hotmail.com'

Ik zou het in mijn broek doen…serieus! Ik ben geen angsthaas, maar raften lijkt me zo ontzettend eng. Daarbij word ik zo snel zeeziek, dat ik het niet eens wil proberen. Niet fijn voor mezelf, maar ook niet voor de anderen in de boot.

12. info@globegirl.nl'

Gaaf! Ik vind raften altijd echt gaaf, dit ziet er toch wel heel erg wild uit. In het begin vind ik het altijd spannend maar als ik eenmaal ga, dan vind ik het super tof.

13. info@ensanne.nl'

Jeetje dat is wel wat anders dan onze rafttocht laatst op de Maas. Gaaf dat je foto’s en video’s kreeg!

• dianavriends@hotmail.nl'

We mochten we flink bij betalen voor de foto’s maar ben er zeer zeker erg blij mee. Ik denk dat ik de Maas nu heel saai ga vinden. Vond op het laatst het rustiger water ook minder leuk.

14. aniek@travelwriter.nl'

Wat gaaf zeg! Het ziet er wel heftig uit 😮 Maar juist daarom zou ik het ook wel willen proberen 🙂

15. Nielsvanempel@gmail.com'

Gaaf dat je het gedaan hebt! Het lijkt mij ook leuk om te doen. Raften heb ik nog nooit gedaan. Wel in een kano verschillende stroomversnellingen getrotseerd. Leuk dat je er nog een filmpje van hebt. Ik kan me voorstellen dat zes keer uit die boot vallen niet helemaal je plan was maar soms kan je niet anders. Tof dat je het gedaan hebt.

16. marcellamolenaar@gmail.com'

Jeetje, wat een heftig avontuur dit. Gaaf dat je er zo onwijs veel foto’s van hebt. Ziet er superstoer uit!!