Cycle for Plan

Cycle for Plan | Als je niet de snelste bent

Afgelopen weekend hadden wij onze laatste gezamenlijk training vanuit Plan Nederland voordat we over 5 weken naar Zambia gaan. Op de planning stond dat we 70 km zouden gaan fietsen. Laatste keer dat ik zo afstand heb gefietst was met een schoolreisje toen ik 14 was, tikte toen de 116 km aan. Ik keek er naar uit maar als ik wist dat het zo pittig zou worden…

Al in de vroege ochtend vertrok ik richting Rossum (Gelderland). De zonnetje scheen al mooi, de temperatuur ging langzaam richting het Zambiaanse en de lucht was mooi strak blauw, met hier en daar een Hollands wolkje. Na ongeveer 45 minuten rijden (eindelijk is een keer binnen het uur) kwam ik aan bij de ontmoetingsplek. Langzamerhand begint iedereen binnen te druppelen en kan de pre-meeting beginnen.

Eerste keer met klikpedalen

Als eerste krijgen we de nodige informatie mee over wat en hoe in Zambia – hier later meer over. Na de pre-meeting was het tijd om het zadel in te stappen. Gelukkig was er na mijn vele pogingen om mijn pedalen te wisselen (met hamer en al) een held die mij daar een handje bij kon helpen. Gelukkig was het niet dat ik kippenkracht had maar dat ik het gewoon op de verkeerde manier deed.

cycle for plan, cycle for plan zambia, plan nederland, plan nederland, fietstraining, man met de hamer, fietsen met plan nederland, zambia, kindhuwelijken, strijden tegen kindhuwelijken,
Verzamelen – dit is de juli en augustus groep.

Nadat deze held mijn pedalen had verwisseld was het de eerste keer ooit dat ik buiten ging fietsen met klikkers. Wel lang geoefend op de spinning fiets. Peace of cake…en dat was het ook want het ging ook erg makkelijk. Moet nog wel leren met klikpedalen te fietsen maar o o o wat is dat fijn zeg. Wil niks anders mee!

Soms had ik wel even momentjes dat ik het benauwd kreeg. Een moment kreeg ik de schoen niet in een keer los – daar ging ik bijna. De andere keer gingen we in een keer een MTB parcours op – als dat maar goed gaat. Gelukkig ging het dat ook.

Als je niet de snelste bent

Toen we van start gingen merkte ik al gelijk dat het tempo flink hoog lag. Ik fietsten vooraan en had al snel moeite om het bij te houden. Zelf fiets ik gemiddeld tussen de 18/20 km/u. Maar we begonnen al snel te raken tussen de 22/25 km/u. Een tempo dat voor mij compleet nieuw was.

Meerdere keren raakte ik achter op en werd ik weer terug naar de groep geduwd (dank Ronald). Hoe vaker ik de groep niet bij kon houden hoe meer die man met de hamer kwam kijken. Momenten dat ik er compleet klaar mee was. Was gefrustreerd dat ik het niet bij kon houden. Ben ik dan de enigste die zoveel moeite had met dit tempo?

Hier raakte ik langzaam achteraan!

De onzekerheid nam toe, waarom ben ik de gene de elke keer achteraan raakt? Gelukkig waren dat momenten! Momenten van onzekerheid. Kan ik dit wel? Ben ik wel sterk genoeg? Tijdens het fietsen omarmde ik dat moment. Ik groei dankzij die momenten. How cares dat ik de gene ben die achteraan blijf rijden? Ik…vooral!

Dus het was tijd om mijn eigen kracht terug te vinden…

We reden idd vandaag op hoog tempo, we moesten bij elkaar blijven. In Zambia is dat anders…opgelucht! Want daar geldt vooral het genieten en je eigen tempo. Er is daar zoveel moois te zien dat het niet uitmaakt dat je iets later bij de eindstreep komt. Het gaat erom dat je er komt. Op ieder zijn eigen tempo.

Toen was ik de koploper

Gelukkig werd het opgevangen en besloot men dat ik voorop moest gaan rijden. In een peloton formaat. Zorgen dat je in de flank van je voorganger gaat fietsen. Met nog wel een hoog tempo (21/22 per uur) reed ik de laatste 40 km vooral voorop. Hier hielden ze rekening met mijn tempo. Wat zo fijn was. Ik kreeg weer meer vertrouwen en ging het steeds beter en beter.

Yeah hier knalde ik weer vooraan…
In jezelf blijven geloven, dan kom je er wel!

Ik kon het goed bijhouden en voelde zelfs als een overwinning! Die man met de hamer was nog niet weg. Want deze dame moet goed blijven drinken (wat ze door alles zo beetje vergeten was) en waardoor ze de laatste 10 km last kreeg van flinke verzuring. OMG wat doet dat pijn. Eerste keer dat ik dat zo voelde, zeker niet de laatste keer denk ik. Die man met de hamer kwam terug en hoe! Ik ben niet van het opgegeven en ben soms met hulp door blijven fietsen. Keer op keer wilde ik afstappen maar keer op keer wist ik dat ik door moest gaan.

Mijn onzekerheid had plaatst gemaakt voor kracht en overwinning en kwam ik na 70 km kwamen aan in Rossum.  De kracht die elke mensen heeft om de finish te bereiken. Ik weet dat ik niet de snelste ga zijn, tuurlijk wil ik niet de laatste zijn, maar hier heb ik alleen mijzelf mee als ik er van ga balen. Dan maar als laatste of eerste en op een langzamer tempo. Maar ik doe het en ben hier maar al te trots op!

Op naar de 600 km

Over 5 weken is het dan zover en mag ik 600 km in 6 dagen gaan fietsen. Ik weet dat ik de kilometers makkelijk kan halen. Haal makkelijk maar weg, ik ga het halen, maar dit wel op eigen tempo! HELL YEAH…

De training heeft mij wel een eyeopener gegeven. Ik ben sterker dan ik dacht en wat andere ook denken, ik moet geloven in mij zelf! Gelukkig kreeg ik super veel lieve reacties elke keer als we stil stonden. Ook onderweg waren er oppeppende woorden die mij vooruit hielpen. We zijn klaar voor Zambia als team. Nog even flink trainen en dan kan het beginnen.

Vanaf nu ga ik elke maandag (dus de komende 5 weken) een update geven rondom Cycle for Plan – mijn voorbereidingen richting Zambia. Met de bovenstaande blog wil ik jullie voor laten weten dat je in jezelf moet geloven. Je doet het voor jezelf en zoals ik ook voor de meisjes in Zambia. Je bent allemaal anders, met ieder zijn of haar eigen krachten. Omarm die krachten en laat die zien. Want dat maakt jou uniek!

Deze prachtige Hollandse omgeving maakte veel goed!
WIJ ZIJN TROTS

20 Comments

• Wat een mooi initiatief, respect hoor dat jullie gaan fietsten in Zambia. 600 km in een aantal dagen is niet niks! De training in Gelderland heb je dan wel nodig, wel mooie omgeving daar. Succes in Zambia

• Ja wat goed van je! Ik heb een keer van Zwolle naar Groningen gefietst (120 km bij elkaar) op een oma fiets :p Dus ik zou zeggen, je KUNT het! Heel veel plezier in Zambia topper

• Allereerst heel veel succes in Zambia, super goed dat je dit gaat doen! Mijn vader is wielrenner en is zijn grootste passie, dus ben ook aardig thuis in de wereld van fietsen. Het is mooi om krachten en doorzettingsvermogen te ontdekken en jezelf keer op keer verbeteren.

• En weer een week dichterbij. Leuk dat je elke keer weer een update geeft. Ik snap dat als je een ander tempo gewend bent je moeite hebt om het bij te houden. Goed dat je hebt doorgezet en uiteindelijk een stuk vooraan bent gaan rijden en vooral leuk om te horen dat ze daar rekening mee hielden.

• Nog even en je bent in Zambia, heel bijzonder lijkt me dat! Fijn dat het laatste deel van de training je toch een goed gevoel heeft gegeven en je het met vertrouwen (en in je eigen tempo) tegemoet ziet! You go girl!

• Super!! Wat een mooi vooruitzicht. Vorig jaar reed ik mee met de Ride for the roses, 50km. Dat vond ik al best pittig op m’n gewone fietsje (ongeveer 18 km/u). Maar we dit it en dat geeft een fijn gevoel. Net als jij het ‘gewoon’ even gaat doen ? you go girl!!

• Ik vind het zo gaaf dat jij dit gewoon doet zeg, ik zou het je niet snel nadoen! Krijg al na 20 kilometer op een fiets last van m’n billen haha. Fijn dat het een eyeopener is geweest, ik weet zeker dat het je gaat lukken én dat je er ook veel plezier aan gaat beleven 🙂

• Hee wat leuk zeg om over je voorbereidingen te lezen! Ik heb hier ooit over geschreven op je blog. Herken je frustratie wel een beetje, heb dat zelf soms ook als ik aan het wandelen ben en achteraan bungel… succes met de verdere voorbereidingen!

• Onwijs leuk om te lezen! En wat knap dat je je onzekerheid hebt kunnen omzetten in kracht. Superfijn dat er zo goed om je gedacht werd en je zelfvertrouwen terug kwam. Superknap dat je gaat fietsen voor zo’n goed doel. Ik vind het echt heel leuk om te lezen over je voorbereidingen. Bring it on!