Blunderen op reis

Blunderen op reis | De eerste backpackreis PART 1

blunderen op reis

Iedereen maakt wel blunders als ze op reis zijn. Blunderen en vooral fouten zijn er om van te leren. Zo gingen ook Leandro en Angela voor het eerst backpacken. Bepakt met een zware rugzak reisden ze door Bali. Buiten de hoop blunders die ze samen maakte, maakt Leandro onwijs prachtige video’s van zijn reizen. Check zeker even zijn You Tube kanaal hier. Krijg je geen spijt van! Maar als eerst geniet van de blunders van het Backpack Couple. Enjoy!

Mijn vriend Leandro en ik hadden veel gehoord en voorbij zien komen over Bali. Dit was voor ons echt een vakantie om nooit te vergeten. Waarom? Lees het hieronder!

Het inpakken is begonnen

Dit zou onze eerste lange reis worden. We gingen voor het eerst buiten Europa op vakantie en voor het eerst backpacken. Veel eerste ervaringen dus op deze reis. Allereerst is een backpack inpakken heel anders dan een koffer inpakken voor 2,5 week vakantie, er kan veel minder mee dus je moet echt dingen selecteren. Thuis ben je toch wat luxe gewent en ineens moet je, als het ware uit een tas gaan leven. Tip: neem niet teveel kleren mee. Je kan in landen zoals Indonesië en Thailand op bijna elke hoek van de straat je kleren laten wassen ideaal want dat scheelt echt heel veel plek ik je tas. 1 paar dichte schoenen is genoeg, als dit goede wandelschoenen zijn. En 1 paar slippers, daar red je het ook mee. Maar goed de blog moet gaan over blunderen op reis dus. Here we go:

blunderen op reis, backpack koppel, the backpack couple, backpacken, reis met blunders, van fouten leer je, bali,
Klaar voor de grote trip met de backpacks

Een nacht vergeten te boeken

Leandro zijn vader bracht ons naar Schiphol, daar zou onze reis beginnen. Afscheid genomen van het hondje die niet mee kon en familie uitzwaaien. Onderweg geen files, en waren ook lekker op tijd vertrokken dus veel te vroeg op Schiphol aangekomen. Dan maar even door de winkeltjes lopen en nog even een hapje eten en wat drinken. Alles bij paspoort, tas, entertainment voor de lange vluchten. De instapkaarten klaar en gaan.

Inchecken op Schiphol ging prima. Op naar Doha in Qatar. Daar hadden we een tussenstop van 6 uur. Dit was s’nachts dus niet veel te zien op het vliegveld en natuurlijk ook erg rustig. Dus 6 uur lang beetje zitten dommelen op een vliegveldstoeltje.We hebben de 6 uur overleefd en konden weer boarden om dan door te reizen naar onze eind locatie Denpasar. We hadden van vrienden al gehoord dat je de taxichauffeurs gewoon moet negeren bij de poort en dat je makkelijk voor een veel mindere prijs naar je hotel gebracht kan worden.

Onderweg kom je prachtige plekken tegen – ook met blunders

De eerste dagen verliepen goed, geen hobbeltjes tegengekomen maar wel veel leuke dingen meegemaakt. Een Uber in springen met z’n 4en omdat die natuurlijk kneitertje illegaal zijn en ze anders bang zijn om door gewone taxichauffeurs in elkaar geslagen te worden. Dus 1,2 hup 4 man in de Uber gesprongen. Na Kuta zijn we naar Pecatu gegaan. Ook hierbij geen problemen voorzien behalve dan dat we zelf moesten navigeren omdat zelfs de taxichauffeur de weg niet meer wist.

Na Pecatu zouden we naar Ubud gaan. Het spirituele centrum van Bali. Alleen kwamen we 5 minuten voordat we uit moesten checken in Pecatu er achter dat we een fout hadden gemaakt en één nacht gemist hadden. Dus we moesten snel op zoek naar een slaapplaats voor diezelfde avond. Snel de laptop aan en Booking.com intikken en hopla een overnachting geboekt.

Zo rood als een kreeft

Ook in Ubud ging er wat mis. Het is superwarm en je bent lekker in het zwembad aan het zwemmen, maar we waren 1 ding vergeten. Ons in te smeren! Jahoor…dikke verbrandde schouders als gevolg, echt de blaren stonden erop. Niet heel handig als je aan het backpacken bent.

Teveel MB’s verbruik

Na Ubud waren de Gili eilanden aan de beurt. Gili Air als eerst. Heerlijk vertoeven met Jamaicaanse invloeden. Alles lekker op het gemakje en heerlijk genieten van de zon, zee en strand. Niks aan het handje behalve dat de stroom daar vaak uitviel en dat we dan dus geen airco en wifi hadden. Niet bepaald ideaal als je vlogs en blogs wil oploaden. Ook kwam ik er op Gili Air achter dat ik steeds geen netwerk had. Wat bleek…onbewust is er een app gaan updaten en had ik dus superveel MB’s verbruikt. Met een rekening van 600,- als gevolg! Thanks telefoon provider waar ik de naam niet van ga noemen.

Hier mochten ze uiteindelijk een paar heerlijke nachten door brengen.

Hier zijn Angela en Leandro op ongeveer de helft van hun grote blunder verhaal. Binnenkort komt deel 2 online met nog veel meer blunder tijdens hun eerste backpackreis. Wat hebben ze een pech gehad, vinden jullie niet? Maar zoals ik bij elke blunder benoem, leer je er ook weer van. Dit vertellen ze natuurlijk in deel 2.

De komende tijd interview ik meer mensen over hun reisblunders en wat ze daar van hebben geleerd. Denk jij nou, hé ik heb ook een geweldig reisblunder en wil je die delen. Mail dan naar info@stripeaway.nl.

27 Comments

• Zo’n rekening ineens, dat is echt zo balen! Ik ben daar ook altijd zo bang voor. Ik check altijd of ik roaming uit heb staan, maar ik ben altijd nog bang of er niet toch nog iets mis kan gaan.

• Daarom zet ik altijd mijn telefoon op vliegtuigstand ook al zit in niet in het vliegtuig. Zo’n rekening wil je gewoon niet hebben. Zo rood als een kreeft zijn we allemaal wel een keer geweest. Je leert ervan en bij ons gaat er altijd een grote fles mee, of kopen we op dag 1 altijd wat extra zonnebrand. Niks is zo vervelend om op een hard vreemd bed te slapen als je verbrand bent.

• Hahaha zo herkenbaar. Ook als je alleen maar op vakantie gaat. Die mb problemen heb ik ook geregeld gehad en dat verbranden onlangs ook nog.. maar goed., van fouten leer je. Je zal het niet nog een keer doen?.

Ik hoop dat je wel genoten hebt van je reis..

• Die rekening, dat is echt balen! Dat zal je geen tweede keer gebeuren (hoop ik). Je verhaal over het vergeten in te smeren had ik zelf kunnen schrijven, zo herkenbaar. Een middagje in de zon op een boot. Ik voelde en zag niets, tot ik aan het eind van de middag op onze kamer kwam. Zo rood als een kreeft en kon alleen met handdoeken op mijn schouders onder de douche staan. Het was een wijze les die ik daar geleerd heb. Altijd insmeren, zeker als je het water opgaat.

• Schitterende foto’s! En oef wat een pech met die bundel, absurd eigenlijk dat die providers op die manier werken (of werkten). De blaren lijken me ook geen pretje. Benieuwd naar deel 2!

• Ohjee die roaming kosten, wat vervelend! Da’s wel een domper op de reisvreugde! Ben al blij dat de data roaming binnenkort in Europa al gratis wordt, nu de rest van de wereld nog 😉 Zag er verder wel een hele coole reis uit!

• heel herkenbaar maar wel heel leuk en op deze manier leer je juist de dingen die je anders niet wist. Ik houd van backpacken! Je moet ook wel goed tegen veranderingen kunnen gaan als het niet gaat zoals je wilt zoals met die overnachting maar ook die MB’s.

• Gebruik maken van roaming op reis is echt een domme actie! Bij mij staat ie standaard uit, tenzij ik zo’n EU bundel heb.

In Indonesië koop ik altijd een lokale SIM. Je betaalt dan nog geen 10 euro voor een Gig.

• Ha, dat verbranden dat ken ik. Ooit vergeten mijn onderbenen in te smeren. We hadden 3 weken de wandelschoenen aangehad en ik had extra goed opgelet om mijn witte voetjes goed in te smeren. Na een uur op Playa del Carmen (onder de wolken nota bene) was de voorkant van mijn onderbenen zwaar verbrand. Een zeer pijnlijke kwestie. De eerste keer in mijn leven dat ik blij was dat ik naar huis ging 😉

• Die rekening is echt heel zuur. Ik check altijd mijn telefoon goed want ik ben ook zo bang dat ik een gepeperde rekening krijg. Dat verbranden klinkt mij heel bekend in de oren. Ik verbrand ook altijd…en niet zo’n beetje ook. Heb helaas maar twee kleuren in mijn palet: wit en rood 🙁 .

• Zo zonde, van die rekening… echt zuur na je vakantie! En die blaren op de schouders: inderdaad echt niet handig met zo’n rugzak. Ik had eens van een trekking een schuurplek op mijn heup gekregen… ook geen succes kan ik vertellen! 🙂

• Haha, gelukkig zijn het wel overkomelijke ‘blunders’. Verbranden blijft altijd pijnlijk en hoe vaak ik ook smeer, toch wordt je altijd wel een keer rood. Die internet rekening is ook zuur. Maar accepteren en weer door met genieten 🙂

• Oh no wat erg! Dat is inderdaad wel erg veel pech zeg.. Ik ben daar ook altijd zo bang voor, die telefoonkosten. Maar tegenwoordig heb ik een prepaid kaart waar niet mega veel budget op staat, dus wanneer dat op is kan er ook niks meer worden afgeschreven ;p Maar ik kan me wel herinneren dat ik jaaaaren geleden (in de tijd dat je nog moest sms’en) een keer dik over mijn bundel ben gegaan. Mijn ouders vonden die rekening van +100 euro ook niet zo heel tof..

• Sommige erg herkenbaar, ik ben ook ooit eens een nachtje vergeten te boeken. Gelukkig kwam ik er nog achter toen we thuis waren en kon ik nog één nacht bijboeken 🙂

• Haha, leuk dit! Weer eens wat anders dan het perfecte plaatje. Moet eerlijk zeggen dat ik voor elke blunder die ik hier lees, zelf een gelijksoortige fout heb gemaakt (foutieve boeking, teveel mb’s, verbranden ?). Ik kijk uit naar deel 2.