Reistips

15 tips om beter te kunnen slapen in het vliegtuig

Als je niet zo als mij heerlijk kunt slapen in het vliegtuig dan is een lange vlucht best lastig. Natuurlijk is het geen pretje om te slapen, meestal rechtop en met gratis geluid om je heen. Met deze 10 tips gaat het jou beter lukken om wel te slapen in het vliegtuig.

Sluit jezelf volledig af

1. Draag een oogmasker

Jup, een oogmasker. Het fijne aan een oogmasker is dat het donker word. Ik zelf heb moeite met slapen als er teveel licht om mij heen is. Tegenwoordig krijg je bij veel vluchten een oogmasker maar zelf neem ik er altijd eentje voor de zekerheid mee. Niks is namelijk vervelender dan iemand met een fel licht een boek wilt lezen of toch van dat ene uitzicht wilt genieten en het raampje open doet. Hoppa gratis een bak met licht.

2. Oordoppen

Een ding zal het in het vliegtuig niet zijn: stil. Er is altijd wel geluid. Of het nou de motoren of een huilende baby. Ze zullen nooit helemaal verdwijnen. Daarom is een setje oordoppen geen overbodige luxe. Je hebt verschillende soorten. Wat ik ook vaak doe als ik oordoppen ben vergeten is mijn muziekoordoppen in. Scheelt toch een beetje geluid.

Of ga voor deze oplossing: een koptelefoon met noise cancelling. Ideaal voor als je je echt aan elk geluid irriteert.

Draag goede kleding

3. Draag comfortabele kleding

Niks is vervelender als kleding dat irriteert. Doe dus niet een te strak zittende broek aan of slippers. Vooral met slippers zul je snel koude voeten krijgen. Ook trek ik altijd een vest aan die net iets te groot is. Je kan je dan lekker in nestelen. Dus je mouwen kan je over je handen heen trekken als deze te koud worden.Liefs nog een vest met een capuchon zodat je jezelf helemaal kunt afsluiten.

4. Draag laagjes

De ene keer is het te koud en dan is het weer te warm. Trek dus laagjes kleding aan zodat je je kan kleden om de temperatuur in het vliegtuig. Want door kou val ik echt niet in slaap.

5. Neem extra paar sokken mee

Als we het dan toch over koude voeten hebben. In het vliegtuig kan het behoorlijk koud worden en je voeten bevriezen dan vaak als eerste. Neem dus een extra maar sokken mee zodat je warme voeten hebt.

Help je lichaam in slaap te vallen

6. Kijk een film of ga lezen

De meeste vliegtuigen hebben tegenwoordig een scherm in de stoel voor je. Zelf word ik altijd slaperig als ik een film kijk. Ook met het lezen van een boek of krantje kan je, je lichaam helpen om in slaap te vallen.

7. Drink geen alcohol of cafeïne

Je zou denken dat je van alcohol in slaap valt maar dit geld lang niet voor iedereen. Oké, meestal na een aantal slokje wordt je slaperiger maar juist door die alcohol wordt je na een aantal uur weer wakker. En cafeïne daar weten we allemaal wat het doet met je lichaam, het houd je wakker. Vermijd voor als je echt wilt slapen deze dranken.

8. Slaapwekkende muziek

Tegenwoordig kan je goede slaapwekkende muziek lijsten downloaden op Spotifly. Als je ze eenmaal hebt gedownload kan je dus offline naar muziek luisteren (je hebt wel een abbo nodig, anders hoor je alsnog reclame)

9. Gebruik medicatie

Misschien niet de beste oplossing want we willen allemaal zo weinig mogelijk extra medicatie in ons lichaam. Ook het nadeel is dat medicatie je slaapritme kan verstoren. Wil je dus geen slaapmedicatie gebruiken maar wel hulp bij het inslapen, gebruik dan Melatonine. Dit is vrij bij de drogist te verkrijgen en geeft je een extra boost. Iedereen maakt Melatonine aan als het tijd is om te gaan slapen en dat gebeurd meestal als het donker is. Dit pilletje geeft je dus extra Melatonine.

Maak het jezelf comfortabel

10. Kies zelf je stoel

De beste plek om goed in slaap te vallen is de plek bij het raam. Niemand hoeft je te storen als ze naar de wc moeten. Niks is vervelender dan uit dromenland te moeten komen omdat iemand nodig moet plassen. Wel moet jij andere storen als jij moet plassen.

11. Zorg voor een goede (nek)kussen

Tegenwoordig heb je bij veel vliegtuigen een soort van neksteun in je stoel. Toch is deze niet zo fijn. Meestal eindig je met een stijve nek. Ik neem altijd een opblaasbaar nekkussen mee en een kleine kussen van de Decatlon. Dat klein kussen gebruik ik ook vaak als rugopvulling in de stoel. Heb zelf een holle rug. Dus dit geeft extra steun.

12. Maak gebruik van het tafeltje

Het tafeltje is er niet alleen maar voor het eten op te vangen maar kan ook heel goed als steun voor een bepaalde slaaphouding gebruikt worden. Slaap je graag op je buik of weet wil je een andere houding dan is dit de perfecte oplossing. Zorg er dan wel voor dat je een extra tas bij hebt waar je bijvoorbeeld extra kleding in hebt zitten. Hiervan maak je dan een soort kussen waarop je kan steunen.

13: Doe je riem vast

Je riem constant vast hebben wordt geadviseerd en is raadzaam om dat ook te doen. Is er turbulentie dan moeten ze kunnen zien dat jij je riem vast hebt. Kunnen ze dat niet zien dan moeten ze je wakker maken. En ja ik heb een keer door turbulentie geslapen.

14: Geef aan dat ze je niet moeten storen

Tijdens een vlucht kreeg ik een oogmasker met daarop twee kanten waaruit ik kon kiezen. Op een kant stond: ik wil eten. Op de andere kant stond: niet storen. Super handig en ik gebruik deze nog steeds voor mijn andere vluchten.

15. Stap zo laat mogelijk het vliegtuig in

Al twee keer meegemaakt was dat het vliegtuig niet vol zat en dat er meerdere rijen dus niet bezet waren. Door te overleggen met de stewardess heb je kans dat je mag plaatsnemen op die rij. Die beide keren heb ik dus languit kunnen slapen. Enig nadeel is dat als er turbulentie is dat je wakker wordt gemaakt en je dus rechtop moet gaan zitten.

 

Toegevend is dat ik heel makkelijk overal slaap. Dus ik hoop dat deze tips jou daar ook een handje mee gaan helpen. Natuurlijk zijn ze niet allemaal tegelijk toepasbaar en kijk gedurende de vlucht welke het beste bij jou past. En als alle bovenstaande tips nou niet helpen, dan blijft er maar één ding over: niet slapen of gewoon maar beginnen met schaapjes tellen. Alvast een fijne vlucht.

Heb jij nog tips om wel te kunnen slapen in het vliegtuig? Vermeld het dan in een comment.

    37 Comments

    • dianavriends@hotmail.nl'

      Wat fijn dat het tijdens de reis zo geholpen heeft. Normaal maakt Metatolonie mij niet moe de dagen erna. Het werkt natuurlijk ook bij iedereen anders.

      Beantwoorden

  1. Info@chitaltravels.nl'

    Wat heerlijk dat je zo makkelijk kan slapen in een vliegtuig. Voor mij is dat helaas een groot drama. Vaak doe ik geen oog dicht. Wie weet helpen deze tips me wel. Ik ga het zeker uitproberen, word vervolgd. 🙂

    Beantwoorden

  2. sylvia@wapititravel.com'

    Ik zelf ben grote fan van een glas wijn en een pilletje. Anders doe ik geen oog toe. Slapen op het tafeltje heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik eens uittesten. We vliegen volgende week naar Japan dus ideaal om je tips te testen.

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Mooi om te zien dat bij jou die combinatie helpt. Het tafeltjes is soms echt heel fijn. Zelf al een paar keer gebruikt. Net een iets andere houding.

      Veel plezier in Japan alvast!

      Beantwoorden

  3. info@yvonnevanderlaan.nl'

    Haha, een oogmasker met 2 kanten.. geniaal.. moeten ze het wel lezen natuurlijk. Het lukt mij overigens echt nooit om te slapen in het vliegtuig, terwijl ik meerdere tips al heb uitgeprobeerd. Heb die genen blijkbaar doorgegeven aan onze meiden, want die hebben ’t zelfde. 🙂

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Dat oogmasker is echt top. Tot nu toe werkt het bij mij wel. Heb dit oogmasker ooit gekregen bij een vlucht en sindsdien neem ik het overal mee naar toe. Wel balen dat je zo slecht slaapt en voor sommige helpt geen één tip. Hopelijk kan je je wel vermaken op een andere manier in het vliegtuig?

      Beantwoorden

  4. ardanwen1@hotmail.com'

    Ik doe gewoonlijk nauwelijks een oog dicht. Zelfs op weg naar de VS slaap ik meestal maar een uurtje. Meestal is het 3 films na elkaar kijken. En dan wat muziek luisteren. Laatst had ik een vlucht met relaxing mindfullnessmuziek, daar werd ik wel slaperig van. Melatonine heb ik nog niet geprobeerd. Moet ik mss eens doen!

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Dat lijkt mij zo ontzettend balen als je bijna niet slaapt. Wel fijn dat je dan films kunt kijken, zit ook niet op elke vlucht of je moet je iPad ofzo meenemen. Doe ik ook wel eens namelijk.

      Melatonie kan echt helpen om dat extra stofje voor de slaap te geven.

      Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Oooh ik wist niet dat ze dat hadden. Wel handig want ik begin ook soms van opgezwollen voeten te krijgen. Met Zambia kreeg ik mijn gympen bijna niet meer aan.

      Wel fijn dat je goed kan slapen. Zullen veel mensen jaloers op zijn.

      Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Wat fijn dat jij wel goed kunt slapen in een vliegtuig. Voor veel mensen is dit idd echt lastig. Daarom hoop ik ook dat mijn tips hierbij hopelijk kunnen helpen. En ja een nekkussen is vaak wel stap 1 🙂

      Beantwoorden

  5. yourtravelguideonline@gmail.com'

    Wat fijn dat je zo makkelijk slaapt in het vliegtuig. Het lukt mij om niet langer dan een half uurtje mijn ogen te sluiten, helaas. Ik trek ook altijd laagjes aan, maar onze vlucht naar Sevilla een paar weken geleden was bizar. In het vliegtuig was het ontzettend koud, niet normaal. Herhaaldelijk vroegen passagiers of de kachel opgestookt kon worden, maar helaas.

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Wat balen als je zo slecht kunt slapen. Heb wel het idee dat jij je op andere manieren kunt vermaken?
      Maar ik snap soms ook niet waarom het zo vreselijk koud moet zijn. Als toch meerdere aangeven dan lijkt mij dat je daar iets aan doet. Is het uiteindelijk nog warmer geworden?

      Beantwoorden

  6. britte@dutchies-abroad.com'

    Wat een fijne tips! Ik slaap suuuuuper slecht in het vliegtuig (of eigenlijk alles wat geen bed is), dus wie weet helpt één van deze tips me 🙂 Sowieso vind ik muziek altijd heel fijn in het vliegtuig om me lekker af te kunnen sluiten. Dus ik zal eens een slaapverwekkende playlist offline beschikbaar maken voor m’n volgende lange vlucht 🙂

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Balen Britte dat je zo slecht slaapt. Heb je dit ook met kamperen, want dat doe je ook best vaak toch? Ja, zo playlist kan helpen. Dus zou het gewoon proberen. Succes bij je volgende vlucht.

      Beantwoorden

  7. Martin@indenvreemde.nl'

    Tsja, slapen in een vliegtuig. Ik boek altijd met meer beenruimte…dan kan ik met mijn twee meter ook mijn benen een beetje kwijt. Handige tips! Ik ga dit jaar voor het eerst een nekkussen gebruiken…ben benieuwd!

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Dat is wel slim dan om extra beenruimte te boeken. Want krap zitten is echt niet fijn.
      Ja, een nekkussen is bij mij echt een must in mijn handbagage 🙂 slaapt een stuk beter.

      Beantwoorden

  8. Daphneleonie@hotmail.com'

    Wat handig dat jij overal zo makkelijk kan slapen! Dat wil ik ook! Ik drink dus wel altijd een wijntje als ik ga vliegen, naja ‘s avonds met een nachtvlucht dan. Ik heb het idee dat ik dan juist wat sneller in slaap val haha

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Echt daarmee ben ik ook ontzettend blij. Ik heb echt mijn slaap nodig en kan het dus bijna overal zonder moeite nemen.
      Ja, op het goede moment en voor de juiste persoon kan een wijntje wel helpen. Zelf word ik pas echt moe van alcohol als ik er meerdere op hem haha.

      Beantwoorden

  9. Info@ikreis.net'

    Goede tips, behalve de laatste tip 🙂

    Doordat ik altijd in de schoolvakanties reis, zitten de vliegtuigen vaak helemaal vol. Als je als laatste instapt, past de handbagage niet in het vak boven je hoofd. En handbagage bij mijn voeten wil ik niet – ik ben veel te lang.

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Oooh nee, dan zou ik ook als een van de eerste willen instappen ;). Op korte vluchten is dat nog wel te doen maar langere vluchten lijkt het mij idd niet heel comfortabel.

      Beantwoorden

  10. cgboogaard@zeelandnet.nl'

    Helaas lukt het mij meestal niet om echt te slapen. Soms op lange vluchten, bijvoorbeeld naar Australië dan lukt het me om voor even in dromenland te zijn. Maar ik moet mijn tijd vooral doden met het kijken van films. Ik ben een slechte slaper, helaas

    Beantwoorden

  11. goyvon@gmail.com'

    Hier nog zo’n iemand die prima slaapt in een vliegtuig. Geen problemen mee!
    Bij Emirates geven ze stickers voor op je stoel waarmee je kunt aangeven of je wakker gemaakt wilt worden.

    Beantwoorden

  12. kellybaetsen@hotmail.com'

    Ik ben echt een hele slechte slaper, ook in mijn eigen bed. Slapen in een vliegtuig is helemaal een drama. Ik ben al heel erg blij als ik twee/drie uurtjes kan slapen op een lange vlucht, maar meestal slaap ik niet. Ik luister gewoon heel veel naar muziek en kijk de nodige films. Nachtvluchten werken voor mij het beste. Dan slaap ik meestal zo’n drie uurtjes. Een oogmasker werkt voor mij helaas niet want er zit iets op mijn gezicht wat er niet hoort, haha.

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Ai dat is balen zeg. Maar ja zo nachtvluchten is toch in je ritme vaak. Dus je structuur veranderd niet. Zo oogmasker kan ik wel inkomen. Vroeger vond ik dat ook verschrikkelijk maar sinds aantal jaar draag ik een bril dus zit er al iets op mijn hoofd. Een oogmasker is bijna niet anders.

      Beantwoorden

  13. jessica@cornersoftheworld.nl'

    Ik val gelukkig ook erg gemakkelijk in slaap (ik doe m’n ogen dicht, muziekje op en ik word pas weer wakker als we gaan landen – of eten krijgen – haha ;p Maar er zitten een hoop goede tips tussen! Ik neem sowieso altijd extra kleding mee in m’n handbagage, niet alleen voor het geval dat mijn backpack kwijt raakt, maar ook omdat het ALTIJD koud is in het vliegtuig ;p

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Haha jaaah en als er eten komt. Ik word dan ook altijd wakker en bedenk mij dan ook van waarom word ik wakker en dan paar minuten laten is het etenstijd 🙂 of mijn lichaam het weet.
      En dat van die kleding blijft een goede, vooral als je je backpack kwijt raakt heb je altijd een backup.

      Beantwoorden

  14. sarahjomarleen@gmail.com'

    Hoewel ik erg graag reis, vind ik lange vluchten zo lastig omdat ik meestal geen oog dichtdoe. Ik heb ooit eens een uurtje of twee geslapen op een vlucht van 12 uur en dat was meteen mijn record haha! Je tips komen dus zeker van pas!

    Beantwoorden

    • dianavriends@hotmail.nl'

      Op zo’n lange vlucht lijkt dan mij echt lastig. Dan kom je toch echt super moe aan op de plek van bestemming. Hopelijk helpen mijn tips je een beetje.

      Beantwoorden

  15. marcellamolenaar@gmail.com'

    Goede tips, en eigenlijk voor mij niets onbekend. Toch lukt slapen tijdens een (lange) reis me niet zo goed. Melatonine is misschien wel een goede tip, maar ik mag het niet gebruiken icm mijn medicatie. Dus helaas heb ik daar niets aan! Ik kijk meestal film/serie of lees een boek tijdens een lange vlucht. Zo gaat de tijd in elk geval snel!

    Beantwoorden

    • info@stripeaway.nl'

      Ja, ik kan ook wel eens niet slapen als het een dagvlucht is en dan kijk ik ook heel veel films. Luisterboeken zijn tegenwoordig ook helemaal in. Is dat niet iets om te proberen?

      Beantwoorden

Post a Comment